Tento vzdělávací program je strukturovaným souborem témat, která vám umožní získat rozšířenou představu o mentoringu, o jeho principech, postupech a v neposlední řadě o roli mentora ve škole. Budete připraveni mentoring, jako možnost profesní podpory, přijímat, a budete připraveni na sobě dále pracovat, abyste se sami stali mentory. Získáte přehled o dovednostech mentora a jejich uplatnění při mentorské práci. Budete mít možnost ujasnit si svojí cestu k roli mentora – ve vlastní škole či ve škole jiné. Konkrétním přínosem činnosti mentora ve škole je schopnost reflexe plánování a průběhu vzdělávání, a tím postupně přirozeně přispívají ke zlepšování kvality vzdělávání. Mentoring je individuální práce s učitelem podle jeho potřeb, která pomáhá rozšiřovat vnímání souvislostí při práci v konkrétní třídě, v konkrétní hodině a je efektivním nástrojem profesního růstu. Vzdělávací program je tvořen prezenčními setkáními s možností profesní výměny zkušeností.
Obsah programu v bodech:
I. Úvod do mentoringu (8 vyuč. hodin)
- Mapování dosavadních zkušeností s danou tématikou
- Charakteristiky kvality pedagogické práce – kompetenční model
- Kritéria dobré školy (ČŠI) ve vztahu k nárokům na pedagogické kompetence
- Kritéria dobré učitelské práce
- Indikátory dobrého pedagogického výkonu
- Východiska pro zavádění mentoringu v ČR
- Profesní organizace a závazek k seberozvoji mentorů
- Etické kodexy při práci mentora (EMCC a ICF)
- Úloha a odpovědnost mentora, kompetence a mentorské dovednosti
- Vyhodnocení vlastních předpokladů účastníků pro budování role mentora
- Vztah mentora a mentorovaného
- Role mentora
- Formulování cílů mentoringu – profesních i osobních, práce s nimi
- Cesta od tématu k dosažitelnému dílčímu cíli
II. Smlouva neboli kontrakt s mentorovaným (8 vyuč. hodin)
- Principy individuální práce s lidmi – mentorig, koučing, poradenství, terapie
- Co je spojuje, co je odlišuje
- Model GROW, aktivní naslouchání
- Praktický nácvik aktivního naslouchání a modelu GROW
- Stanovování cílů, metoda SMART, její praktické použití - reflexe z minulého setkání a revize profesních cílů účastníků
- Průběh jednání pro nastavení kontraktu s klientem – co slíbit, co nikoliv
- Smlouva
- Úvodní mentorská schůzka – délka, průběh, rizika
- Praktické vyzkoušení ve skupinách, společná reflexe
III. Vlastní průběh setkání (8 vyuč. hodin)
- Příprava, poznámky, záznamový list
- Průběh setkání s mentorovaným, stanovení cíle setkání
- Tvorba záznamových listů pro pozorování
- Způsob komunikace, popisný jazyk
- Aktivní naslouchání, analýza slyšeného
- Otázky, jejich kladení
- Techniky pozorování, jejich zásady
- Nácvik pozorování – video trénink
IV. Ukončení mentoringového cyklu (8 vyuč. hodin)
- Evaluace průběhu a výsledků spolupráce
- Praktické vyzkoušení ve skupinách, společná reflexe, zaměření skupinové práce na potřeby jednotlivých členů - tréning
- Mentorská sebereflexe, plánování osobního růstu
- Praktické vyzkoušení ve skupinách, společná reflexe
- Prezentace mentoringu – jeho výhod, limitů
- Uvědomění si rizik – vědět, jak s nimi pracovat
- Praktické vyzkoušení ve skupinách, společná reflexe
Ke každé části semináře je vždy zakomponována praktická část tak, aby si účastníci ihned procvičili nabyté vědomosti v praxi.