Základní výcvik mentorských dovedností

VZD00186
Akreditace MŠMT čj.
MSMT-16936/2019-2-542
Zaměření kurzu (kategorie)
Mentoring a koučing
Hodinová dotace kurzu
56
Vhodné i pro šablony
ANO

Obsah v bodech:

I. Úvod do mentoringu – I. část (8 vyuč. hodin)

  • Mapování dosavadních zkušeností
  • Charakteristiky kvality pedagogické práce – kompetenční model
  • Kritéria dobré školy (ČŠI)
  • Kritéria dobré učitelské práce, Indikátory dobrého pedagogického výkonu
  • Analýza a formulování indikátorů pedagogických kompetencí
  • Východiska pro zavádění mentoringu v ČR
  • Profesní organizace mentorů a koučů (EMMCC, ICF, ČAMV)
  • Etické kodexy v mentoringu (EMCC, ICF)
  • Úloha a odpovědnost mentora, kompetence a mentorské dovednosti

II. Úvod do mentoringu – II. část (8 vyuč. hodin)

  • Rekapitulace důležitých informací z předchozího modulu
  • Práce ve skupinách, nácvik aktivního naslouchání
  • Formulování cílů – profesních i osobních, práce s nimi
  • Cesta od tématu k dosažitelnému dílčímu cíli
  • Zadání pro mentorskou práci s klientem mimo seminář

III. Struktura mentorského vedení (8 vyuč. hodin)

  • Rekapitulace poznatků z období mezi setkáními, zpětná vazba a reflexe k jednotlivým situacím
  • Principy individuální práce s lidmi – mentoring, koučing, poradenství, terapie
  • Co je spojuje, co je odlišuje
  • Model GROW, aktivní naslouchání
  • Praktické procvičování aktivního naslouchání, reflexe praxe ve skupině, poskytnutí zpětné vazby, reflexe průběhu práce ve skupině
  • Zadání pro vlastní seberozvoj, které vyplyne z potřeb konkrétní skupiny

IV. Smlouva neboli kontrakt s mentorovaným (8 vyuč. hodin)

  • Rekapitulace výsledků práce na seberozvoji, supervizní setkání účastníků se zkušeným mentorem
  • Stanovování cílů metodou SMART, její praktické použití
  • Vedení rozhovoru s mentorovaným, identifikace podstatných informací, činnost mentora při stanovování cíle/cílů mentoringu, hlavní principy, rizika, časté chyby
  • Průběh jednání při nastavování kontraktu s klientem – co slíbit, co nikoliv, hranice mentora a mentoringu
  • Kontrakt (smlouva), možné formy
  • Úvodní mentorská schůzka – délka, průběh, rizika
  • Analýza a formulování indikátorů pedagogických kompetencí

V. Vlastní průběh mentorských setkání (8 vyuč. hodin)

  • Příprava, poznámky, záznamový list
  • Metody práce pedagoga mentora: pozorování v hodinách, párové učení, ukázková hodina, společné plánování hodiny
  • Průběh setkání s mentorovaným, stanovení cíle setkání
  • Tvorba záznamových listů pro pozorování
  • Zadání pro samostatnou praxi – zpracování reflektivního textu: Co jsem se naučil? Co se ještě potřebuji naučit?

VI. Mentorská praxe (8 vyuč. hodin)

  • Vyhodnocení samostatné praxe – společné odpovídání na minule zadané otázky: Co jsem se naučil? Co se ještě potřebuji naučit?
  • Průběh setkání s mentorovaným, stanovení cíle setkání - výcvik
  • Využití záznamových listů při pozorování
  • Způsob komunikace s mentorovaným, popisný jazyk
  • Evaluace průběhu a výsledků mentorské spolupráce
  • Praktické vyzkoušení ve skupinách, společná reflexe, zaměření skupinové práce na potřeby jednotlivých členů – tréning
  • Mentorská sebereflexe, plánování osobního růstu

VII. – Profesní růst mentora (8 vyuč. hodin)

  • Vyhodnocení samostatné praxe – společné odpovídání na minule zadané otázky: Co jsem se naučil? Co se ještě potřebuji naučit?
  • Ukázka supervize
  • Vyhodnocení vlastních předpokladů účastníků pro budování role mentora
  • Vztah mentora a mentorovaného na základě vlastních zkušeností
  • Cvičení podle potřeb účastníků
  • Vlastní plán účastníků pro zahájení vlastní praxe – zmapování potřeb kolegů na vlastní škole

Ke každé části semináře je vždy zakomponována praktická část tak, aby si účastníci ihned procvičili nabyté vědomosti v praxi.

Certifikované vzdělání

Certifikované vzdělání

Vzdělávání je realizováno v souladu s normou ČSN EN ISO 9001:2016.

Šablony OP JAK

Šablony OP JAK

Pokud je kurz vhodný pro šablony, lze jej hradit ze šablon OP JAK.

Možnosti platby

Možnosti platby

Všechny naše kurzy lze zároveň hradit z rozpočtu školy i soukromě.

Platba na fakturu

Platba na fakturu

Školám a organizacím nabízíme také možnost platby na fakturu.

Nejčastější dotazy

Nejčastější dotazy

Nevíte si rady? Podívejte se na nejčastější dotazy ke kurzům.

Jsme tu pro vás

Jsme tu pro vás

Máte dotaz? Kolegové ze zákaznické podpory vám rádi poradí.

Obsah v bodech:

I. Úvod do mentoringu – I. část (8 vyuč. hodin)

  • Mapování dosavadních zkušeností
  • Charakteristiky kvality pedagogické práce – kompetenční model
  • Kritéria dobré školy (ČŠI)
  • Kritéria dobré učitelské práce, Indikátory dobrého pedagogického výkonu
  • Analýza a formulování indikátorů pedagogických kompetencí
  • Východiska pro zavádění mentoringu v ČR
  • Profesní organizace mentorů a koučů (EMMCC, ICF, ČAMV)
  • Etické kodexy v mentoringu (EMCC, ICF)
  • Úloha a odpovědnost mentora, kompetence a mentorské dovednosti

II. Úvod do mentoringu – II. část (8 vyuč. hodin)

  • Rekapitulace důležitých informací z předchozího modulu
  • Práce ve skupinách, nácvik aktivního naslouchání
  • Formulování cílů – profesních i osobních, práce s nimi
  • Cesta od tématu k dosažitelnému dílčímu cíli
  • Zadání pro mentorskou práci s klientem mimo seminář

III. Struktura mentorského vedení (8 vyuč. hodin)

  • Rekapitulace poznatků z období mezi setkáními, zpětná vazba a reflexe k jednotlivým situacím
  • Principy individuální práce s lidmi – mentoring, koučing, poradenství, terapie
  • Co je spojuje, co je odlišuje
  • Model GROW, aktivní naslouchání
  • Praktické procvičování aktivního naslouchání, reflexe praxe ve skupině, poskytnutí zpětné vazby, reflexe průběhu práce ve skupině
  • Zadání pro vlastní seberozvoj, které vyplyne z potřeb konkrétní skupiny

IV. Smlouva neboli kontrakt s mentorovaným (8 vyuč. hodin)

  • Rekapitulace výsledků práce na seberozvoji, supervizní setkání účastníků se zkušeným mentorem
  • Stanovování cílů metodou SMART, její praktické použití
  • Vedení rozhovoru s mentorovaným, identifikace podstatných informací, činnost mentora při stanovování cíle/cílů mentoringu, hlavní principy, rizika, časté chyby
  • Průběh jednání při nastavování kontraktu s klientem – co slíbit, co nikoliv, hranice mentora a mentoringu
  • Kontrakt (smlouva), možné formy
  • Úvodní mentorská schůzka – délka, průběh, rizika
  • Analýza a formulování indikátorů pedagogických kompetencí

V. Vlastní průběh mentorských setkání (8 vyuč. hodin)

  • Příprava, poznámky, záznamový list
  • Metody práce pedagoga mentora: pozorování v hodinách, párové učení, ukázková hodina, společné plánování hodiny
  • Průběh setkání s mentorovaným, stanovení cíle setkání
  • Tvorba záznamových listů pro pozorování
  • Zadání pro samostatnou praxi – zpracování reflektivního textu: Co jsem se naučil? Co se ještě potřebuji naučit?

VI. Mentorská praxe (8 vyuč. hodin)

  • Vyhodnocení samostatné praxe – společné odpovídání na minule zadané otázky: Co jsem se naučil? Co se ještě potřebuji naučit?
  • Průběh setkání s mentorovaným, stanovení cíle setkání - výcvik
  • Využití záznamových listů při pozorování
  • Způsob komunikace s mentorovaným, popisný jazyk
  • Evaluace průběhu a výsledků mentorské spolupráce
  • Praktické vyzkoušení ve skupinách, společná reflexe, zaměření skupinové práce na potřeby jednotlivých členů – tréning
  • Mentorská sebereflexe, plánování osobního růstu

VII. – Profesní růst mentora (8 vyuč. hodin)

  • Vyhodnocení samostatné praxe – společné odpovídání na minule zadané otázky: Co jsem se naučil? Co se ještě potřebuji naučit?
  • Ukázka supervize
  • Vyhodnocení vlastních předpokladů účastníků pro budování role mentora
  • Vztah mentora a mentorovaného na základě vlastních zkušeností
  • Cvičení podle potřeb účastníků
  • Vlastní plán účastníků pro zahájení vlastní praxe – zmapování potřeb kolegů na vlastní škole

Ke každé části semináře je vždy zakomponována praktická část tak, aby si účastníci ihned procvičili nabyté vědomosti v praxi.

Součástí kurzu jsou kvalitní studijní a podpůrné materiály

U prezenčních kurzů je samozřejmostí bohaté občerstvení.

Po absolvování kurzu Vám vystavíme osvědčení.

Nejčastější dotazy ke kurzům

*
*
*
Vyberte si termín podle cílové skupiny a přihlaste se
Aktuálně nemáme v nabídce žádný otevřený kurz.

Vzdělávání pro sborovny na klíč

Tento kurz rádi připravíme na míru pro vaši sborovnu

Potřebujete proškolit pedagogický sbor nebo tým učitelů? Vzdělávání na klíč pro sborovny je efektivním a ideálním nástrojem pro růst vaší školy a učitelů. Každý vzdělávací program, který realizujeme ve formě kurzů pro jednotlivce, jsme schopni přivést i k vám od školy. Můžete si tak vybrat z nabídky aktuálních vzdělávacích programů, nebo pro vás rádi připravíme i kurzy na míru. Máte zájem o vzdělávání pro sborovny na klíč?

Vyplňte prosím nezávaznou poptávku a my se vám ozveme