Cílem semináře je aktivizace a prohloubení poznatků o speciálních poruchách učení (SPU), a to především s odkazem na praktické využití ve výuce, dále pak osvojení základních metod práce s dětmi s dyslexií, dysgrafií, dysortografií, dyskalkulií a dyspraxií v běžných hodinách. Zmíníme se o úskalích hodnocení a klasifikace těchto dětí a možnostech optimální organizace péče. Získáte náměty pro práci v hodinách českého jazyka, cizího jazyka a matematiky, pro hodnocení a klasifikaci.
Obsah programu v bodech:
1. Co už vím, co dělám
Aktivizace a prohloubení poznatků o SPU v souvislosti s pomůckami a pracovními materiály (s jakým cílem je používám) používanými v reedukaci
- Shrnutí poznatků, které tvoří teoretická východiska dobré praxe
- Kromě deficitů ve vývoji kognitivních procesů se budeme zabývat též psychosociálními obtížemi těchto žáků
2. Dyslexie, dysortografie a dysgrafie
- Podpora žáků v hodinách českého jazyka. Možnosti reedukace v následujících oblastech:
- kognitivní procesy
- technika čtení
- porozumění, práce s textem
- náměty pro práci s textem
3. Dyskalkulie
- Projevy v matematice a dalších předmětech
- Základní kroky při podpoře žáka
4. Dyspraxie
- Projevy dosud málo známé poruchy, která negativně ovlivňuje vývoj dítěte
- Možnosti podpůrných opatření
5. Náplň vyučovacích hodin
- Organizace hodiny – skupinová a individuální práce
- Role asistenta pedagoga
6. Hodnocení a klasifikace, organizace péče
- Funkce hodnocení s ohledem na žáky se SPU a jejich rodiče
- Organizace péče od 60. let minulého století – pozitivní a negativní momenty
- Společná oprava ukázkového diktátu, zdůvodnění klasifikace a možnosti reedukace