Popis kurzu:
Vzdělaný a informovaný logopedický asistent je pro školu důležitým specialistou. Na základě dlouholeté praxe práce s logopedickými asistenty jsme získali zkušenost, že odborná práce vyžaduje od logopedických asistentů nejen znalosti a dovednosti v oblasti logopedie, ale také pedagogické schopnosti a dovednosti týkající se motivace a osobních komunikačních prvků a vzorců, které asistent logopeda uplatňuje ve své práci s dětmi i s rodiči. Při práci s logopedickými asistenty, kteří studují specializační studium (60 hodin) se setkáváme s jasně formulovanými potřebami logopedických asistentů v tom, jak pracovat s nemotivovanými dětmi, žáky se specifickými potřebami, jak komunikovat s rodiči, případně s dalšími odborníky.
Workshop pro logopedické asistenty je vzdělávací akce určená logopedickým asistentům, kteří vystudovali specializační studium pro logopedické asistenty v rozsahu 60 hodin. Workshop logopedických asistentů svojí formou doplňuje vzdělávací nabídku v oblasti jejich osobnostního a profesního rozvoje. Je prostředím pro poskytování kolegiální podpory při pravidelně pořádaných jednodenních akcí, na kterých dochází ke sdílení zkušeností, předávání inspirací a příkladů dobré praxe i možnosti setkávat se s odborníky na jednotlivá témata týkající podpory přirozeného vývoje řeči, prevence narušené komunikační schopnosti a spolupráce s rodiči a dalšími odborníky.
Cíl kurzu:
Podpoříme začínající i zkušenější logopedické asistenty na jejich profesní specializované dráze ve škole. Vvytvoříme platformu pro skupinu logopedických asistentů z různých škol, která bude poskytovat příležitost k výměně zkušeností a inspirací. Tato forma specifické profesní komunikace může být velmi užitečným zdrojem pro odborný růst logopedických asistentů a kvalitu vaší práce. Získáte tím užitek nejen vám, ale i školám, na kterých působíte.
Hlavními tématy budou:
- Vývoj řeči v jednotlivých věkových obdobích – zejména v období od 3 do 5 a od 5 do 7 let
- Motivace dětí ke komunikaci- pomůcky, příběhy, pohádky, říkanky, aktivita dětí a jejich sledování jako základ pro další motivaci, rozhovor.
- Artikulační a dechová cvičení
- Rozvoj sluchového vnímání
- Fixace a automatizace jednotlivých hlásek a pravidlo nejmenší fyziologické námahy
- Předpoklady a dovednosti dětí nutné pro přirozený vývoj hlásek, možnosti působení logopedického asistenta
Rozdělení témat:
- Identifikování potřeb účastníků.
- Jaká je praxe na jejich škole?
- Výběr konkrétního, hlavního tématu, či témat pro další práci.
- Společné vyplnění dotazníků prostřednictvím bodování otázek.
- Vyhodnocené třech témat s nejvyšším počtem bodů a stručné vyjádření účastníků k jednomu z nich. Účastníci se vyjadřují prostřednictvím omezeného počtu slov (max. 20 slov). Účastníci dostanou čas na písemnou přípravu (5 minut, celkem 30 minut).
- Shrnutí a parafrázování řečeného lektorem a navázání výkladem souvisejícím s danými tématy.
- Práce s tématy týkajícími se práce logopedického asistenta, která vyplynula v prvním bloku. Praktická cvičení, hry a doporučení pomůcek k tématům od lektora i od ostatních účastníků
- popis využití – využívání popisného konkrétního jazyka, odpovídajících pojmů a názvosloví, ověření pochopení od ostatních účastníků – metoda Třífázového rozhovoru – rozdělení účastníků na tři skupiny a zaměření jejich pozornosti daným směrem podle funkce jejich skupiny.
- Práce s tématy týkajícími se práce logopedického asistenta, která vyplynula v prvním bloku
- Diskuse nad konkrétními příklady z praxe škol, vzájemné obohacování v oblasti motivace, argumentace směrem k rodičům dětí, zkušenosti ze spolupráce s dalšími odborníky.
- Motivace rodičů dětí ke spolupráci a efektivní argumenty – přednáška lektora s diskusí a následně skupinové koučování.
- Rozhovor mezi pedagogem a rodičem – hraní rolí a sledování rozhovoru ostatními účastníky. Následná analýza využitých prvků komunikace a hodnocení jejich efektivnosti.
- Spolupráce s klinickými logopedy a speciálními pedagogy – logopedy. Příprava rozhovoru s odborníkem – osnova – sdílení zkušeností – co se osvědčilo.
- Diskuse nad konkrétními příklady z praxe škol.
- Zobecnění zkušeností lektorem a možnosti v praxi
- Jak informací získané na dnešním klubu využijete ve své praxi? Metoda Galerie – účastnící vyberou větu nebo obrázek z nabídky lektora a případně krátce okomentují