„Úspěch sestává z cesty od nezdaru k nezdaru bez ztráty nadšení. “
- Winston ChurchillPedagogický pracovník jako manažer, vůdce týmu a motivátor? Ano, i tyto schopnosti ve svém povolání potřebujete.
Popis kurzu
Připravili jsme pro Vás vzdělávací akci, kde Vás lektor velmi poutavým a originálním způsobem seznámí s problematikou
vedení lidí a provede Vás
specifiky školského managementu. Vše doplní zajímavými příklady z praxe.
Formy i obsah práce ředitele, ale i učitele má ryze
manažerský charakter (samozřejmě v širším slova smyslu). Práce se skupinou vyžaduje budovat a kultivovat osobnost, která musí splňovat určitá kritéria. Je to především
autorita a osobitost, ale to celé je podmíněno
autentičností projevů pedagoga.
Autorita vedoucího pracovníka musí přesahovat interakci s často triviálními problémy dětí i pedagogů a smysluplně je
řešit. A to
systémově, aby se nestal obětí banálních a opakujících se problémů.
Vzhledem k charakteru práce pedagoga na jakékoliv pozici (jedná se o práci ryze investiční s vysokou mírou etiky) je třeba akceptovat fakt, že největším
rizikem této profese je rutina, která vede k
poklesu motivace a vyhoření. Proto potřebují ředitelé, ale i řadoví učitelé
nástroje k tomu, aby tomuto
riziku čelili.
Cíl kurzuCílem vzdělávací akce je uvést účastníky do
problematiky vedení týmů, představit
rozdělení rolí v týmu a charakteristiky jednotlivých
typů osobností. Seznámit účastníky s
následky neřešeného a zároveň „
přebujelého“
stresu. Účastníci se také dozví o
komunikaci s problémovými osobnostmi a o roli manažera v komerční rovině.
Obsah kurzu v bodech:- Úvod do problematiky vedení týmů, dynamika kolektivu, jeho limitace (věkové, teritoriální, množstevní, homogenní co do pohlaví…), rezidua zakotvená ve vývoji a historii kolektivu. Základní charakteristiky školských kolektivů. Hlavní rizika profese učitele.
- Role vedoucího pracovníka, manažera týmu v komerčním, i nekomerčním slova smyslu, možnost využívat „psychologické a osobnostní“ převahy. Základní charakteristiky jednotlivých typů osobnosti. Motivace jako fenomén skupinové dynamiky.
- Zátěž a stres, stres přirozený a možnosti jeho využití. Odpovědnost a práce na cenzuře odpovědnosti. Delegování. Dopady neřešeného a zároveň „přebujelého“ stresu. Orientační test zaměřený na stresovou cenzuru. Autogenní motivace stresem, sebepřekonání.
- Komunikace s problémovými osobnostmi. Situace vyvolávající precedentní a zneužitelné dopady. Problematická dynamika týmu, atmosféra ve skupině a práce s ní. Motivace ke změně interními i externími způsoby.
- Role manažera v komerční rovině. Psychické a osobnostní rysy manažera využitelné pro jeho profesní růst (schopnosti, znalosti a dovednosti), biologické, sociální a kulturní faktory ovlivňující manažerské rysy osobnosti. Dominance, asertivita, emocionální stabilita, extroverze a volní vlastnosti. Možnosti koučování – sebe i ostatních.
- Motivy a potřeby, cíle a cesta k nim (výkon, přátelství a moc). Zaměření se na autentičnost potřeb a motivaci potom směřovat eticky k nim. Vedoucí pracovník je vzorem a jeho schopnost posoudit možnosti a schopnosti podřízených je terénem pro motivaci týmu. Postoje, hodnoty a zvláštní dimenze osobnosti. Manažerské kompetence s ohledem na cílovou skupinu (dětské kolektivy).
- Motivace jednotlivců a týmů vychází z individuální znalosti jednotlivců, kteří tvoří celek. Schopnost propojovat informace a zamezovat tím paralelním a zároveň nesouladným postupům řešení. Time management. Zvyšování kompetencí členům týmů (odpovědnostním způsobem, ale především smysluplným vzděláváním) a tím i rozšiřovat možnost delegování. Loajalita a potřeba být součástí týmu.
- Příklady z pedagogické praxe.