Vánoční pohádka – práce s textem

V tomto článku naleznete pohádku a následně také metodický pokyn k práci s ní. Text je vhodný pro děti z mateřských škol a žáky 1. stupně. Před Vánoci může sloužit jako opakovací cvičení – slovní druhy, práce s intonací, přímou řečí apod.

Kurzívou jsou označené chybné věty – viz metodické pokyny.

Text pro děti z mateřských škol

Bylo zasněžené prosincové odpoledne a ze školkové zahrady se ozývalo mnoho smíchu (hihi). Děti se koulovaly, stavěly sněhuláky, hrály si s auty a panenkami. Najednou k paní učitelce přiběhne uplakaná Anička (béé). „Copak se děje, Aničko?“ ptá se paní učitelka. „Chci tu růžovou panenku a holky mi ji nechtějí dát.“ Paní učitelka si zavolá (halóó) všechny děti a společně si zopakují pravidla. „Hračky si můžeme vytrhávat z rukou,“ říká Honzík. Na Honzíka naváže Sabinka: „Používáme kouzelná slova – prosím a děkuji.“ Pepa se přihlásí a mluví o tom, že by se hračky mohly zničit. Potom paní učitelka vyzve děti, ať se k sobě chovají jako kamarádi (plácneme si s kamarádem / obejmeme se), a pak pokračují ve svých hrách. Najednou se ozve zvonek (crrr). Dveře se otevřou (otevřeme ústa) a na zahradu vejde Aniččina maminka. „Jupííí, hurááá!“ raduje se Anička. Nerozloučí se s paní učitelkou a odchází domů. Po cestě domů je Anička zamyšlená (předvedeme zamyšlený výraz), a tak se jí maminka starostlivě ptá, co se děje. Anička vypráví mamince o tom, co se dnes stalo s panenkou a že Pepa mluvil o tom, jak se hračky mohou zničit. Potom se zeptá: „Mami, a co se potom stane s hračkami, když je zničíme?“ Maminka Aničce vysvětluje, že rozbité hračky patří do lednice (brrr),a to, že se všemi věcmi musíme zacházet opatrně, protože jsou děti, které nemají skoro žádné hračky. Aničce je takových dětí líto, myslí na to, že to zítra ve školce kamarádům poví a společně zkusí něco vymyslet. (široký úsměv)


Text pro žáky 1. stupně základních škol

Bylo zasněžené prosincové odpoledne a ze školní zahrady se ozývalo mnoho smíchu (hihi). Děti se koulovaly, stavěly sněhuláky, hrály si s auty a panenkami. Najednou k paní družinářce přiběhne uplakaná Anička (béé). „Copak se děje, Aničko?“ ptá se paní družinářka. „Chci tu růžovou panenku a holky mi ji nechtějí dát.“ Paní družinářka si zavolá (halóó) všechny děti a společně si zopakují pravidla. „Hračky si můžeme vytrhávat z rukou,“ říká Honzík. Na Honzíka naváže Sabinka: „Používáme kouzelná slova – prosím a děkuji.“ Pepa se přihlásí a mluví o tom, že by se hračky mohly zničit. Potom paní družinářka vyzve děti, ať se k sobě chovají jako kamarádi (plácneme si s kamarádem / obejmeme se), a pak pokračují ve svých hrách. Najednou se ozve zvonek (crrr). Dveře se otevřou (otevřeme ústa) a na zahradu vejde Aniččina maminka. „Jupííí, hurááá!“ raduje se Anička. Nerozloučí se s paní družinářkou a odchází domů. Po cestě domů je Anička zamyšlená (předvedeme zamyšlený výraz), a tak se jí maminka starostlivě ptá, co se děje. Anička vypráví mamince o tom, co se dnes stalo s panenkou a že Pepa mluvil o tom, jak se hračky mohou zničit. Potom se zeptá: „Mami, a co se potom stane s hračkami, když je zničíme?“ Maminka Aničce vysvětluje, že rozbité hračky patří do lednice (brrr),a to, že se všemi věcmi musíme zacházet opatrně, protože jsou děti, které nemají skoro žádné hračky. Aničce je takových dětí líto, myslí na to, že to zítra ve škole kamarádům poví a společně zkusí něco vymyslet. (široký úsměv)
Vánoce

Metodické pokyny

  • Nejprve dětem přečtěte pohádku (nevšímejte si červeného textu a kurzívy).
  • Vyzvěte děti k převyprávění pohádky.
  • Jak se jmenovala hlavní postava? Vymyslete co nejvíce jmen začínajících na stejné písmeno.
  • Přečtěte pohádku podruhé a domluvte se s dětmi na nějakém znamení (tlesknutí, dupnutí…), pokud uslyší něco nepravdivého. Vyzvěte je, ať tvrzení opraví.
  • Při druhém čtení si procvičte motoriku mluvidel – předveďte vždy dětem pokyny napsané červenou barvou.
  • Nechte děti nakreslit děj pohádky. Následně si procvičte časovou posloupnost – seřazení od začátku do konce.
  • Zkuste Honzíkovi z příběhu vysvětlit, jak se chováme k hračkám.
  • Jaká další pravidla si mohly děti na zahradě zopakovat?
  • Zkuste vyjmenovat co nejvíce jmen dětí, které vystupovaly v pohádce.
  • Jaká asi byla maminka, jak se chovala?
  • Co mohly děti druhý den vymyslet za řešení?
  • Společně s vaší školkou/školou se zapojte do tohoto projektu.

Autor: Kristýna Kapounková, učitelka speciální ZŠ a SŠ

Vložte svůj komentář