Štědrý den

V adventním kalendáři si škrtneme další den. Není to obyčejný den jako každý jiný, ale je to dlouho očekávaný den – 24. prosinec. Víte, děti, jak se tomuto dni říká? Je to Štědrý den.

Šimon s Gábinkou jsou dva sourozenci, kteří chodí do mateřské školy. Oba dva mají moc rádi Vánoce. Úplně nejvíce se těší na Štědrý den. Ten očekávaný den ale nakonec přišel. Dnešní ráno bylo výjimečné, je přece Štědrý den! Po probuzení Šimon s Gábinkou přiběhli do obývacího pokoje, kde se jim rozsvítily jiskřičky v očích, když uviděli, že v pokoji už stojí ozdobený vánoční stromeček. Z kuchyně se linula vůně čerstvě upečené vánočky k snídani. Maminka s tatínkem dětem připravili k snídani vánočku a teplé kakao. Všichni výjimečně k snídani usedli do obývacího pokoje. Při snídani poslouchali vánoční pohádku. Takovou sváteční snídani můžeme zažít jen na Štědrý den.

A jak to bude dnes s obědem? Říká se, že kdo vydrží bez jídla až do večeře, uvidí zlaté prasátko. Jenže Šimona a Gábinku čeká delší cesta do lesa, a tak si k obědu společně dají jen krupičnou kaši se strouhaným perníkem. Důležité je, aby se do večera nejedlo maso. Než maminka začne připravovat štědrovečerní večeři, půjde celá rodina do lesa. Proč? Nadělovat na Vánoce zvířátkům. Tatínek s maminkou vzali s sebou do lesa jablka a mrkev, aby je mohli dát do krmelce pro zvířátka. Než odešli z domu, zavřeli pečlivě dveře obývacího pokoje, aby ježíšek měl čas a klid na nadělování dárků. Gábinka pod stromeček položila obrázek pro Ježíška. Určitě si alespoň malý dárek také zaslouží. Při vycházce se Šimon s Gábinkou radovali ze sněhu, postavili malého sněhuláka, koulovali se. Všichni si užívali jeden druhého a byli moc rádi, že jsou všichni spolu. U krmelce předali všechny dárky pro zvířátka a po lesní cestě pocukrované sněhem pospíchali domů. Venku už se šeřilo a mráz jim přičaroval červené nosy.

Po příchodu domů se maminka pustila do přípravy večeře. Děti s tatínkem prostřely slavnostně stůl. Tatínek na stůl položil vánoční ubrus, do svícnu vložil svíčky a přinesl sváteční nádobí a příbory. Gábinka skládala ubrousky, Šimon leštil utěrkou příbory. Nakonec se všichni sešli v kuchyni u nádobí. Když bylo hotovo, oblékly se děti i dospělí do svátečního oblečení. Maminka už nese na stůl. Tatínek zapálil všechny svíčky na adventním věnci. A než se pustili do sváteční společné večeře, táta každému pod talíř dal šupinku z kapra. Maminka každému na jeho místo u stolu na talířek nachystala pěkné červené jablko.

štědrý den

Společně usedli ke stolu, tatínek pozvedl sklenici a řekl, co se celé rodině povedlo za celý rok a co by si přál, aby se jim podařilo další rok. Všichni se shodli, že si přejí konečně dostavět domeček a přestěhovat se do něj. Každý na talířku rozkrojil své jablíčko, aby v něm našel hvězdičku. Kouzlo se podařilo! V každém jablíčku se objevila krásná hvězdička z jádřinců, která přináší zdraví, radost a štěstí. Maminka všem do talíře nalila rybí polévku. Všichni si popřáli dobrou chuť a těšili se na druhé jídlo. Jako hlavní jídlo se podával řízek z kapra s bramborovým salátem. Gábinka a Šimon ochutnali z kapřího řízku jen kousek, trochu se obávali kostí, a tak jim maminka připravila ještě kuřecí řízek. Po večeři uklidili ze stolu a umyli nádobí. Teď byl čas na ochutnání jablíčka s hvězdičkou. A kousek místa v bříšku zbylo Gábince a Šimonovi i na pár kousků cukroví. Děti netrpělivě čekaly, jestli je Ježíšek zavolá svým kouzelným zvonečkem. Natahovaly nedočkavě uši a najednou se ozvalo krásné cinkání. Šimon i Gábinka radostně vyskočili a pospíchali do obývacího pokoje. U stromečku s napětím obhlíželi krásně zabalené dárky. Za chvíli už tatínek dárky rozděloval podle jmen na jmenovkách. Ježíšek nezapomněl na nikoho. A v tom největším balíčku byl dárek pro všechny. Krásná velká rohožka před dveře nového domečku, kam se možná na jaře už všichni přestěhují. To byl krásný Štědrý den, Ježíšek na nikoho nezapomněl. Všichni mohli být spolu a bylo jim moc dobře.

Náměty a nápady na činnost s příběhem (pracovní listy ke stažení):

  • Seznámení s příběhem – příběh si rozdělíme na čtyři části, které můžeme dramatizovat za pomoci maňásků, loutek, abychom dětem příběh co nejvíce přiblížili a došlo k pochopení textu a příběhu.
  • Náš Štědrý den ve školce (námětová hra) – můžeme si Štědrý den připravit podle příběhu Šimonka a Gábinky. Případně si vytvoříme plán, jak by náš Štědrý den ve školce měl vypadat, a podle plánu, který jsme si vytvořili, zorganizujeme Štědrý den ve školce.
  • Diskuse nad příběhem – v první části příběhu si s dětmi připomeneme, co přináší datum 24. 12. Skládáme datum pomocí kartiček s čísly. V kalendáři zjistíme, kdy bude 24. prosinec, za kolik dní oslavíme Štědrý den. Co nás čeká 24. 12.?
  • Další diskuse nad příběhem – druhá část příběhu bude motivací k vyprávění o tom, jak Štědrý den probíhá u každého dítěte doma, co děti dělají ráno na Štědrý den, co snídají a co by chtěly dělat tento den.
  • Upleteme si vánočku (tvořivá hra) – využijeme různé druhy materiálu vhodné pro pletení a splétání, např. svázané tři různé barevné provázky, hady z plastelíny atd. Pokusíme se naučit děti plést vánočku ze tří provázků, hadů apod. Až se s dětmi naučíme plést vánočku ze tří částí, můžeme se domluvit v kuchyni na přípravě pravé vánočky. Pokud nám paní kuchařky připraví kynuté těsto na vánočku, upleteme si z těsta několik menších vánoček na svačinu. Dbáme na hygienu a čistotu. Pokud si na pečení netroufneme my ani paní kuchařky, jistě nám paní kuchařky vánočku objednají ke svačině v pekařství. Pochutnáme si stejně jako děti z příběhu.
  • Pokračující diskuse nad příběhem – každé dítě řekne, jakou pohádku o Vánocích má nejraději. Pohádku, která je nejoblíbenější, si můžeme s dětmi pouštět po částech, každý den část, vždy v určený čas.
  • Nadílka pro zvířátka – poprosíme rodiče, aby dětem připravili dobroty pro zvířátka – jablko nebo mrkev. Pokud máme nasbírané kaštany z vycházek, můžeme je do krmelce také přidat. Pokud v blízkosti mateřské školy není les, můžeme nadílku připravit volně žijícím ptákům a doplnit jim krmítka nebo lojové koule zavěsit přímo na strom.
  • Cesta ke krmelci (grafomotorická hra) – mladším dětem připravíme formát papíru A2, A3. Starším dětem nabídneme formát A4. Děti mají za úkol několikrát po sobě kreslit tužkou naznačenou cestičku ke krmelci pomocí předkresleného vzoru.
  • Poslední diskuse nad příběhem – vyprávíme si o vánočních tradicích a zvycích. Kdo z dětí nachází doma u večeře pod talířem šupinku z kapra? Proč se tahle tradice drží? Co znamená? Jaké tradice zkoušejí děti doma na Štědrý den? Co znamená hvězdička v rozkrojeném jablíčku? Jakou štědrovečerní večeři doma děti s rodiči jedí?
  • PL: Vánoční strom (grafomotorická hra) – dítě pastelkou/tužkou několikrát vánoční strom obkreslí. Za pomoci prstových barev prstem zkusíme udělat otisky na stromeček, budou znázorňovat vánoční ozdoby. Každé dítě si vytvoří vánoční strom podle vlastní fantazie.
  • PL: Vánoční zvoneček (grafomotorická hra) – dítě si obkreslí několikrát vánoční zvoneček a vyzdobí zvonek podle vlastní fantazie. Kouzelný vánoční zvoneček přivolá Ježíška k vánočnímu stromečku.
  • PL: Půlené obrázky (grafomotorická hra) – dítě dokreslí tužkou půlené obrázky tak, aby se objevil celý obrázek – strom, jablko… Obrázky děti pojmenují a vymalují.

Autoři: Bc. Renáta Klapalová, Ing. Renata Špačková

Vložte svůj komentář