Tento vzdělávací program vychází z priorit MŠMT k systémové podpoře společného vzdělávání žáků. Na tomto semináři se budete věnovat spolupráci mezi učitelem a asistentem pedagoga (AP), který je přidělen dítěti nebo ke třídě. Program je zaměřen i na spolupráci asistentů a rodičů. Seminář je rozdělen do dvou 8hodinových částí. Součástí každé je diskuse o možných reálných situacích, které se mohou objevit. Seznámíte se s kompetencemi asistenta pedagoga dle zákona o pedagogických pracovnících a jeho pracovní náplní, naučíte se aplikovat nové poznatky do prostředí školního kolektivu, rozlišovat motivaci, manipulaci
a zacházení s nimi, práci s reflexí a sebereflexí. Osvojíte si principy verbální a neverbální komunikace
a schopnost asertivního jednání.
1. den: Role asistenta pedagoga ve škole
Legislativní rámec
- kompetence AP z pohledu zákona o pedagogických pracovnících
- kompetence AP ve třídě
- kompetence ostatních pedagogických pracovníků školy
Způsoby spolupráce mezi pedagogy a AP
Konkrétní způsoby spolupráce mezi jednotlivými vyučujícími v dané třídě a AP
AP pro třídu
AP přidělený k žákovi
Diskuse
2. den: Komunikační dovednosti mezi AP, učitelem a rodiči
Asertivní chování
- asertivní techniky – vysvětlení a nácvik jednotlivých asertivních technik v komunikaci mezi AP, učitelem a rodičem
- řešení konfliktu, obrana před manipulací, přijatelný kompromis, konstruktivní kritika, přijetí pochvaly – v komunikaci mezi AP, učitelem a rodičem
Sebereflexe
- pozitivní hodnocení sebe
- pozitivní hodnocení druhých – vyjádření uznání, účinnost pochvaly, připisování pozitivních vlastností druhým, správná reakce na pochvalu a akceptace druhého
Diskuse