Tento vzdělávací program Vám poskytne komplexní informace a vhled do problematiky společného vzdělávání v základních školách.
- Získáte ucelený pohled na právní rámec, který je zaměřený na společné vzdělávání. Budete disponovat základními znalostmi o zákonech a dalších legislativních normách a dokumentech, vztahujících se ke vzdělávání žáků s různou mírou podpory, základními znalostmi o potřebných administrativních úkonech spojených s potřebou podpůrných opatření.
- Zorientujete se v systému podpůrných opatření, naučíte se provádět základní pedagogickou diagnostiku a pracovat s plánem pedagogické podpory a individuálním vzdělávacím plánem.
- Seznámíte se pravidly a možnostmi spolupráce s asistenty pedagoga a získáte informace o podpoře nadaných a mimořádně nadaných žáků.
Program je rozdělen do následujících modulů:
Modul I. – Školská legislativa týkající se společného vzdělávání v základních školách
- Novela školského zákona
- Vyhláška č. 27/2016
- Spolupráce s rodiči
- Spolupráce s odbornými pracovišti
Modul II. - Podpůrná opatření u žáků základní školy
- Legislativní rámec
- Podpůrné opatření 1. stupně
- Podpůrná opatření 2. - 5. stupně
- Členění podpůrných opatření
Modul III. - Pedagogická diagnostika žáka na základní škole
- Vymezení základních pojmů a metod pedagogické diagnostiky -cíl, oblasti, diagnostický postup, chyby při diagnostikování, diagnostické kompetence učitele
- Pedagogická diagnostika ve školním prostředí
- Metody - pozorování – obecné principy, průběh, zápis, rozhovor – princip, vedení rozhovoru, typy, techniky kladení otázek, dotazníky pro rodiče – typy, sestavování, sociometrické metody, analýza pedagogické dokumentace, anamnéza – rodinná, osobní, školní
- Praktické ověření získaných poznatků - sestavení dotazníku pro rodiče na základě zadání – skupinová práce, prezentace, argumentace, vyhodnocení, sestavení rozhovoru pro dítě, rodiče – techniky kladení otázek – skupinová práce, prezentace, argumentace, vyhodnocení, práce se získanými daty
Modul IV. – Plán pedagogické podpory s žákem na základní škole v rámci 1. stupně podpůrných opatření
- Legislativní rámec
- Základní pedagogická diagnostika žáka nutná pro tvorbu plánu pedagogické podpory
- Vlastní tvorba plánu pedagogické podpory
- Další využití plánu pedagogické podpory
Modul V. – Spolupráce učitele a asistenta pedagoga
- Legislativní rámec - kompetence asistenta pedagoga z pohledu zákona o pedagogických pracovnících, kompetence asistenta pedagoga ve třídě, kompetence ostatních pedagogických pracovníků školy
- Způsoby spolupráce mezi pedagogy a asistentem pedagoga - konkrétní způsoby spolupráce mezi jednotlivými vyučujícími v dané třídě a asistentem pedagoga (AP pro třídu, AP k žákovi zařazenému do třídy), diskuse
Modul VI. - Tvorba IVP
- Legislativní rámec
- Rozbor doporučení z odborných pracovišť – prakticky
- Vlastní tvorba IVP
- Další využití IVP
Modul VII. - Nadaní žáci a jejich podpora
- Stimulování nadání všech žáků - kultura vysokých očekávání
- Osvědčené strategie pro vytvoření prostředí podporujícího všechny žáky
- Diagnostika, spolupráce s odborníky -charakteristiky nadaného žáka, dvojí výjimečnost, pozorování žáků, evidence chování, spolupráce se školským poradenským zařízením, zapojení dalších partnerů do péče o mimořádně nadaného žáka
- Možnosti, které vyplývají z nové vyhlášky č. 27 / 2016 sb. - organizační, finanční, strategické
- Krajské sítě podpory nadání - jejich organizace, jejich možnosti
- Práce s kazuistikami a navrhování možných postupů při práci s mimořádně nadaným žákem
- Tvorba IVP mimořádně nadaného žáka, práce v prostředí interaktivního formuláře
- Prostředí průvodce upraveným RVP ZV a obecně v prostředí Metodického portálu www.rvp.cz a jeho propojení s portálem www.talentovani.cz
- Konkrétní zkušenosti z praxe, otázky účastníků