Kurz je určen pro pedagogické pracovníky, zaměříme se na otázky týkající se rozvoje a stimulace smyslového vnímání u dětí předškolního věku a mladšího školního věku. Navazuje systematický rozvoj jednotlivých oblastí (sluchové vnímání, zrakové vnímání, prostorové vnímání).
Na kurzu si vyzkoušíme jednotlivé metodické postupy v oblasti rozvoje smyslového vnímání (dovedností a schopností) dětí předškolního věku, přípravných tříd a 1. tříd ZŠ. Důraz bude kladen zejména na vývojové hledisko jednotlivých percepčně-motorických funkcí. Seznámíme s příčinným pozadím pozdější školní neúspěšnosti. U dětí ohrožených specifickou poruchou učení působí včasné rozvíjení smyslového vnímání i preventivně, neboť vede k tomu, že se projevy specifické poruchy učení ve školním věku vůbec neprojeví nebo se mohou podstatně zmírnit. Prakticky se seznámíte s jednotlivými metodickými postupy, budou vám prakticky ukázány hodiny edukací za použití dostupných metodických materiálů a pomůcek.
Podrobný přehled témat:
- Vztah smyslového vnímání a specifických poruch učení
- Obecné zásady při rozvoji smyslového vnímání
- Zrakové vnímání
- Nácvik zrakového rozlišování
- Rozlišení barev, velikosti, tvaru
- Rozlišení figury a pozadí
- Rozlišení podobných a stranově odlišných tvarů – zraková diferenciace
- Zraková analýza a syntéza
- Rozvoj zrakové paměti - pohyby očí po řádku
- Sluchové vnímání
- Nácvik naslouchání a vnímání různých zvuků
- Nácvik sluchové orientace v prostoru
- Nácvik sluchového rozlišování – sluchová diferenciace
- Vnímání a reprodukce rytmu
- Sluchová analýza a syntéza
- Rozvoj sluchové paměti