VYPRODÁNO - Tento produkt již není k dispozici
Pedagogická podpora čtenářské pregramotnosti
VZD00371
Vzdělávací program jezaměřen na pedagogickou podporu čtenářské pregramotnosti a gramotnosti v předškolním a mladším školním věku.
Oblast gramotností se v moderní společnosti stává velmi významnou oblastí vzdělávání v předškolním a mladším školním věku a skládá se ze souboru mnoha schopností, dovedností a postojů, které umožňují dítěti orientovat se ve světě písmen, textů, informací.
Úroveň předčtenářských a čtenářských dovedností velmi významně ovlivňuje školní připravenost dítěte a usnadňuje jeho přechod z mateřské do základní školy. Proto nejen cílená podpora rozvoje předčtenářských a čtenářských dovedností dítěte, ale i případná včasná pedagogická podpora nerovnoměrného vývoje či specifických obtíží může ovlivnit jeho budoucí školní úspěšnost.
Zaměříme na oblast vývojové psychologie a na posloupnost vývoje dílčích funkcí a pedagogickou diagnostiku zaměřenou na zjišťování úrovně rozvoje dílčích funkcí podmiňujících budoucí úspěšné osvojování čtení, psaní a počítání.
Obsah vzdělávací akce v bodech:
- pojem čtenářská gramotnost a pregramotnost
- vývoj čtenářské gramotnosti a pregramotnosti, roviny a dílčí roviny čtenářské gramotnosti
- soubor postupně se rozvíjejích předpokladů pro úspěšné rozvíjení čtenářské gramotnosti
- posloupnost vývoje dílčích funkcí
- zjišťování úrovně rozvoje dílčích funkcí a aktuální úroveň oslabené funkce
- cílená volba účinných postupů k podoře dílčích funkcí
- cílená volba účinných postupů k podoře dílčích funkcí s ohledem na aktuální úroveň oslabené funkce
- přehled metod práce v návaznosti na zjištění aktuální úrovně dovedností v oblastech sluchové,
zrakové a prostorové percepce - reedukační aktivity pro úplné zautomatizování
funkcí vývojově nižších - reedukační aktivity k rozvoji vývojově vyšších funkcí - význam receptivních jazykových dovedností (vnímání a porozumění vyslechnutého textu)
- význam produktivních jazykových dovedností (správná výslovnost, slovní zásoba, souvislé vyjadřování ve větách, vyprávění textu
- příklady vhodných forem a metod práce pro rozvoj předčtenářských a prvních čtenářských dovedností, hra, prožitkové učení, situační učení
- příklad práce s pohádkou, vytváření a formování vlastního postoje k textu pohádky a vyvození poučení pro život
- podpora rozvoje čtenářské pregramotnosti v předškolním věku a následně čtenářské gramotnosti, objasnění podstaty předčítání a naslouchání pohádek pro výchovu dítěte, význam komunikace
pro dítě předškolního věku, proč mu předčítat - stručný popis jednotlivých etap vývoje dítěte s ohledem na výběr vhodného druhu pohádky
- pohádka rozvíjí charakter, emoce, fantazii dítěte, učí děti rozpoznat dobro a zlo, buduje jeho
mravní základ a hodnotový systém společnosti, předává zkušenosti minulých generací, rozbor pohádek - co přináší čtení, dle jakých parametrů volit vhodnou knihu
- evaluace, diskuze a vzájemné předávání zkušeností, nápadů a podnětů