„Každý jsme nadaný. Avšak pokud budete posuzovat rybu podle její schopnosti vyšplhat na strom, tak stráví celý svůj život v domnění, že je neschopná.“
- Albert EinsteinCílem edukačního procesu je dosáhnout maximálního a optimálního rozvoje potenciálu dítěte. Pedagogická diagnostika, správné využití jejích závěrů a prevence jsou důležitými nástroji k jeho naplnění. Víte jak na to?
Popis kurzuSeznámíte se se
základními metodami pedagogické diagnostiky a jejich využitím v mateřské škole.
Na základě
praktických postupů si vyzkoušíte
diagnostiku základních psychických funkcí, které jsou východiskem pro osvojování základů gramotnosti. Soustředit se budeme i na
volbu optimálních metod práce s dítětem s ohledem na osobnostní charakteristiky a úroveň vývoje.
Naučíte se
využívat závěry pedagogické diagnostiky
při přípravě podpůrných opatření.
Zaměříte se nejen na
práci s chybou, ale též na odhalování a
rozvíjení pozitivních stránek osobnosti dítěte, posílení jeho sebevědomí a motivace.
Cíl kurzuRozšíření kompetencí v oblasti pedagogické diagnostiky a její efektivní implementace do praxe.
Obsah kurzu v bodech- Základní pojmy a metody pedagogické diagnostiky. Etické principy v diagnostice.
- Komplexní přístup k diagnostice (zahrnuje respektování vnějších i vnitřních činitelů ovlivňujících vývoj dítěte). Vliv rodiny, společnosti, mateřské školy na aktuální stav dítěte.
- Diagnostika základních psychických funkcí, které ovlivňují osvojování vědomostí a dovedností. Zraková a sluchová percepce (fonematický sluch), vizuomotorická koordinace.
- Diagnostika vývoje řeči. Porozumění řeči a vyjadřování. Zvuková a obsahová stránka řeči. Jazyková kompetence.
- Komplexní diagnostika motoriky. Jemná a hrubá motorika, lateralita, grafomotorika.
- Grafomotorika. Sezení při psaní, úchop psacího náčiní při provádění uvolňovacích cviků a při výtvarných technikách. Některé poznatky z diagnostiky kresby.
- Chování dítěte. Negativní projevy v chování dítěte, diagnostika možných příčin.
- Využití poznatků diagnostiky při volbě metod práce, přístupu k dítěti. Důsledky vývojových deficitů na další vývoj dítěte.