Určení: pro 6 - 9. ročník
Využití: Hodina o vzniku práva (a povinností) následuje po hodině o vzniku státu. Je opakováním předchozího učiva a zároveň výkladem učiva nového. Žáci si mají uvědomit, že žijí-li ve státě, mají svá práva, ale také povinnosti. Hodina ukazuje, kde se vzala práva. Zároveň si žáci sami vyzkoušejí přidělovat práva a povinnosti různým společenským rolím. Žáci jsou vedeni k samostatnému přemýšlení. Rozvíjejí své komunikační dovednosti. Zamýšlejí se nad společenskými rolemi a jejich právy a povinnostmi.
Směřujeme ke kompetencím - řešit problém, diskutovat, vzájemně komunikovat, nacházet souvislosti, řešit modelové situace, spolupracovat
Učivo - lidská práva a povinnosti, listina základních práv a povinností, ústava, právo jako vědní disciplína, porušování práv a povinností