Teoretická část vychází z poznatků a zkušeností frekventantů z práce se žáky diagnostikovanými školským poradenským zařízením (ŠPZ) do 2.–5. stupně podpůrných opatření (PO).
Praktická část je zaměřena na rozvoj pozitivních vztahů v třídním kolektivu inkluzivní třídy s žáky zařazenými od druhého do pátého stupně PO, navazuje na plnění doporučení školským poradenským zařízením ve vztahu ke stmelení třídy a vytváření atmosféry důvěry, podpory a odpovědnosti k práci, k činnosti i komunikaci a spolupráci ve skupině, v týmu.
Součástí semináře je rozbor nabízených aktivit, modelových situací a následná diskuse o možných reálných řešeních příšlušných kompetencí v třídním kolektivu.
Obsah programu v bodech:
- Principy práce třídního učitele se třídou
- smysl třídnické práce pro utváření pozitivního klimatu třídy
- struktura a obsah třídnických hodin
- Tým a týmová spolupráce
- význam skupinové a týmové spolupráce
- utváření a rozvíjení pozitivních vztahů (komunikace a spolupráce) v třídním kolektivu
- Zážitkové aktivity zaměřené na vytváření vztahů pro začleňování žáků do kolektivu třídy – ukázkové aktivity zejména z oblastí: sebepoznávání, komunikace, skupinové dynamiky, kooperace
- aktivity seznamovací a „rozehřívací“ (ledolamky)
- aktivity pro rozvoj vzájemné důvěry, podpory a pomoci, empatie a návazně vytváření bezpečného prostředí
- aktivity vedoucí k sebepoznání, hodnocení a sebehodnocení, konstruktivní kritika ve skupině, v týmu
- aktivity rozvíjející komunikaci (verbální i neverbální)
- interaktivní hry založené na spolupráci ve skupině
- techniky aktivního sociálního učení směrovaného na stimulaci sociálních dovedností při řešení interpersonálních konfliktů – hry v roli, dramatika