Tento vzdělávací program umožní absolventům zorientovat se v novém RVP ZV s důrazem na jednu z klíčových kapitol, která se věnuje KULTUŘE A PROSTŘEDÍ ŠKOLY.
Záměrem je inspirovat absolventy tohoto programu k hlubším úvahám o směřování k rozvinuté kultuře školy a k žádoucí změně přístupu ke vzdělávání žáků v důsledku současných rychlých změn ve společnosti.
Společně vytvoříme prostor pro vyzkoušení si poměrně náročného a složitého přechodu z role realizátorů výuky do role tvůrců (nejen) ŠVP spolu s ochutnávkou potřebných dovedností.
Součástí kurzu bude společná diskuse zaměřená na bližší objasnění důvodů pro zařazení nových dílčích témat do kapitoly RVP ZV, která bude ze strany lektorky, která je spoluautorkou obecných částí RVP ZV, doplněná o řadu odborných komentářů s motivačním přesahem.
Společná diskuse má přispět:
1) k lepšímu porozumění důležitým sdělením vepsaným do hlavního kurikulárního dokumentu, jenž má pro školy závazný charakter,
2) k vybízení učitelů ke vzájemnému sdílení zkušeností z vlastní výuky a k prezentaci alternativních/zlepšujících návrhů realizovaných ve prospěch zvyšování její kvality.
Výstupy z diskuse mají velkou šanci stát se jedním ze základních kamenů rozvoje inovativního myšlení a zároveň účastníkům poslouží jako neformální stimul ke zdárnému započetí procesu spolutvorby ŠVP na konkrétní škole.
Věříme tomu, že se v mnoha školách skrývá inovační potenciál. Každá škola se může postupně stát „učícím se společenstvím“ a díky společnému přičinění všech aktérů vzdělávání si může vybudovat „značku“ KVALITNÍ ŠKOLA a stát se „KVALITNÍ ŠKOLOU“, která bude ze strany rodičů vyhledávaná a z pohledu žáků oblíbená.
Vzdělávací program je rozdělen do dvou částí, jejichž názvy korespondují s dílčími tématy obsaženými ve třetí kapitole nového RVP ZV – PODMÍNKY K REALIZACI RVP ZV.
1. část:
Kultura a prostředí školy
Úvod do zastřešujícího klíčového tématu kapitoly KULTURA A PROSTŘEDÍ ŠKOLY, VIZE ŠKOLY a seznámení s jednotlivými podkapitolami:
- Aktéři vzdělávání – péče o vztahy ve škole;
- Vytváření a rozvoj personálních kapacit;
- Organizace výuky a vzdělávací strategie školy (s důrazem na podporu wellbeingu žáků a učitelů);
- Reflexe a hodnocení kvality výuky;
- Propojování formálního a neformálního vzdělávání;
- Organizační, prostorové a materiální, hygienické, bezpečnostní a jiné podmínky.
2. část:
Od úspěšného vytvoření ŠVP k cílené implementaci zlepšujících změn ve prospěch zvyšování kvality výuky a zpět
Součástí druhého semináře bude rovněž diskuse netradiční metodou „Word Cafe“ a závěrečný reflektivní rozhovor s účastníky (včetně zajištění zpětné vazby).
Absolvováním tohoto programu účastníci získají primárně základní informace, které jim pomohou k lepšímu porozumění obsahu nového RVP ZV a jeho směřování. Budou připraveni na (spolu)tvorbu dané části ŠVP ve své škole. Bonusem je získání vybraných dílčích dovedností pro zdárnou realizaci prvních kroků směřujících k vytvoření podmínek podporujících rozvoj „nové“ kultury vyučování.