"Učíme se rozumět a řešit projevy agresivity, abychom dětem s problémovým chováním pomohli najít cestu ke zdravému a harmonickému životu."
Popis kurzu
Teoreticko – praktický vzdělávací program je určen pedagogům působících ve výchovných zařízeních, kteří pracují s dětmi s problematickými projevy chování.
Hlavním cílem tohoto programu je poskytnout Vám hlubší pochopení příčin a mechanismů rozvoje agresivity, prakticky Vás seznámit s efektivními metodami zvládání projevů zlosti a agrese, a nabídnout strategie pro řešení konfliktních situací prostřednictvím pedagogické intervence.
Cíl kurzu
Cílem semináře je lepší porozumění emocím, jako je vztek, zlost a hněv, naučit se je přijímat a pracovat s nimi, ujasnit si principy práce s dětmi a klienty s konfliktním a agresivním projevem, inspirovat se, jak pracovat s problematickým dětským kolektivem a orientovat se v řešení náročných a krizových situací v režimu pedagogické intervence.
Obsah kurzu v bodech
První den
- Hněv, zlost a další emoce
Proč a jak dochází ke hněvu a zlosti, jak se rodí emoce, co s projevy zlosti, vzteku a neúcty u dětí.
- Praxe zvládání hněvu a zlosti
První pomoc při výbuchu hněvu, zlosti a vzteku, zvládání vlastní zlosti, zásady při setkání s rozlíceným člověkem, jak k němu přistupovat a jak mu v dané chvíli pomoci.
Vymezení pojmů, rozdíl mezi agresivitou a agresí, směry a dělení agrese, příčiny zvýšené agresivity u dětí a mládeže, agresivní chování jako norma ve skupině.
Strategie zvládání vlastní agrese, řešení agrese u dětí, práce s agresivním klientem.
Rozlišení mezi problémovým chováním a poruchou chování, definice, motivace a faktory problémového chování, pojem „problémové dítě“, dynamika problémového chování.
- Problematický dětský kolektiv
Význam stanovení pevných pravidel, participace dětí na vytváření pravidel, klima a dynamika skupiny.
V praktické části prvního dne se budeme věnovat metodám práce s dětským kolektivem. Předvedeme si techniky pro rozvoj komunikace mezi dětmi navzájem, nácvik spolupráce, pochopení významu vzájemné soudržnosti a participace dětí na stanovení pravidel.
Děti samy dokáží vyjádřit, co je vhodné a žádoucí chování a čeho by se měly vyvarovat.
Na základě předchozí techniky děti si děti samy stanoví pravidla ve svém kolektivu.
Pomocí této techniky dětem názorně ukážeme, že každý člen skupiny má svou cenu a odlišnost je normální.
Názorně si předvedeme, že každý v kolektivu má svou hodnotu, a vzájemná soudržnost je velmi důležitá.
tato hra přiměje ke konstruktivní komunikaci i nesourodou skupinu dětí.
Druhý den
- Komunikační kompetence pedagogů
Vedení pedagogického rozhovoru – síla slova, způsoby komunikace, mluvní projev, chyby v komunikaci (předsudky, stereotypy, haló efekt).
- Komunikace s problémovým a manipulativním klientem
Jak rozpoznat manipulaci, jak reagovat na agresivní a manipulativní chování, asertivita a asertivní taktiky v praxi.
- Jednání a komunikace s rodiči
Zásady jednání s rodiči – příprava na jednání, informování, vysvětlování, práce s kritikou, komunikace s problematickým rodičem
- Krizová situace a jak přistupovat k dětem v krizových situacích
Specifikace a příčiny krizových situací, předcházení krizovým situacím, přístup pedagoga a způsoby řešení.
V praktické části se budeme věnovat modelovým situacím, které mohou během pedagogické praxe nastat. Naučíme se používat techniky ovládání vlastního projevu ve vypjatých situacích, ukážeme si metody a postupy ke zklidnění dětí, klientů a rodičů.
Naslouchání druhému, využití mlčení, prostor pro dohodu, brániční dýchání.
Jak různé polohy mého hlasu působí na druhé, vnímání vlastního projevu, praktický nácvik, hraní rolí.
- Řešení problémových situací a práce s konfliktem
Citlivost na okamžik, ujasnění si vlastních cílů, postoj nepodmíněné úcty ke druhému člověku.
Výstupem vzdělávacího programu je osvědčení o absolvování DVPP.