Kam jsme došli s GDPR? Umíme si s ochranou osobních údajů ve školách poradit? Najděme přijatelná a správná řešení. Hlavně pracujme se „SELSKÝM ROZUMEM“!
Management škol se s tematikou ochrany osobních údajů (GDPR) setkává každý den. Celá problematika je zatížena řadou nesmyslných strašáků a zároveň velkou lehkomyslností některých institucí – včetně minimální kybernetické bezpečnosti (ransomware, spear phishing).
Na tomto semináři Vám pomůžeme najít rovnováhu mezi oběma póly. Na základě posouzení vlastní praxe budete mít možnost sami vytipovat možná rizika v oblasti e-safety i vlastní ochrany osobních údajů.
Na základě zkušeností Vám představíme některé prazvláštní a odstrašující přístupy škol ve srovnání s doporučenými. Zhodnotíme příklady bezpečnostních rizik z prokázaných úniků dat.
Výsledkem semináře pak budou Vaše praktické znalosti a dovednosti, které budete moci okamžitě aplikovat a zapracovat do odpovídajících směrnic Vaší školy.
Seminář je cíleně zaměřen na vedoucí pracovníky škol od mateřských až po školy střední. Kurz v kombinaci s učitelským seminářem lze také využít při školení pro celý pedagogický sbor ve formě školení pro sborovny jako povinné proškolení zaměstnanců.
Charakteristika:
- Zákon č. 110/2019 Sb. a nařízení GDPR – zákonná ustanovení a jejich aplikace ve školské praxi
- Učitel je také zaměstnanec s mnoha právy a povinnostmi včetně povinností k třetím stranám
- Žáci a jejich zákonní zástupci jsou velmi ohroženou skupinou včetně žáků s různými handicapy
- Rozbor školské praxe s praktickými příklady nesmyslných i smysluplných metodických postupů
- Anonymizace, minimalizace a její úskalí v administrativní a manažerské činnosti školských zařízení
- Hranice soukromí zaměstnance a práva zaměstnavatele zasahovat do něj včetně role pověřence pro ochranu osobních údajů
Témata::
- Analýza stávající situace v lokalizované škole / lokalizovaných školách na základě specifické ankety a podkladů
- Dikce zákona č. 110/2019 Sb. a evropského nařízení k GDPR – není třeba panikařit!
- Ochrana osobních údajů jednotlivých subjektů údajů ve všech kategoriích s přihlédnutím k realizaci inkluzivních opatření
- Nutná dokumentace a návaznost na ostatní řády organizace (pracovní řád, organizační řád, provozní řád, bezpečnostní směrnice, preventivní plán, digitální strategie školy, autorský zákon)
- Vybrané příklady posouzení vlivu navrhované operace na zpracování osobních údajů (DPIA)
- Podpůrné programy pro rozvoj této oblasti i jako vzdělávacího tématu (hry, projekty, doplňky, přednášky)
- Principy anonymizace a minimalizace údajů při zpracování obsáhlých souborů dat například při přijímacím řízení
- On-line výuka a její rizika při přenosu dat
- Hodnoticí dotazník a jeho aplikace do školské praxe
- Přehled rizik a podklady pro vytvoření krizového plánu a úprav stávající školské dokumentace včetně jednoduché DPIA
- Zhodnocení práce pověřence pro ochranu osobních údajů a jeho zapojení do školských aktivit
- Aplikace metodických doporučení pro školní pracovní týmy
- Ověření využívání minimalizace a anonymizace údajů ve školském prostředí