VYPRODÁNO - Tento produkt již není k dispozici

Exkurze do moderní literatury dětí a mládeže

VZD00414

Obsah semináře vychází z analýzy kurikulí zemí, jejichž žáci se ve čtenářské gramotnosti opakovaně nacházejí na předních místech (průzkumy PISA). Základní rozdíl spočívá v tom, že se tito žáci od počátku učí pracovat s intencionálními texty, jimž bez problémů rozumějí. České učebnice naopak často pracují s ukázkami z literatury pro dospělé čtenáře, což někdy může vést i k demotivaci. Jestliže literatura pro děti a mládež (LPDM) v učebnicích není dostatečně zastoupena, je na učiteli, aby ji svým žákům přiblížil sám. K tomu je třeba, aby sledoval její vývoj, avšak v dnešní době vychází obrovské množství literatury určené dětem a mládeži, je tedy pro učitele časově velmi náročné se v této oblasti patřičně orientovat. Seminář Vám má být v tomto ohledu oporou. Získáte rovněž inspirace, jak tuto literaturu didakticky zpracovat v rámci rozvíjení čtenářské gramotnosti.

Cílem semináře je seznámit Vás s výběrem moderní LPDM, s vybranými autory a charakteristikou jejich tvorby, s novinkami v jednotlivých žánrech a s možnostmi, jak v literární výchově využít mezipředmětové vztahy a prolínání vzdělávacích oblastí. Vzhledem k filmovému zpracování některých literárních děl bude dán prostor i průřezovému tématu mediální výchova. Na vybraných ukázkách si prakticky vyzkoušíte, jak je možno LPDM využít pro rozvoj čtenářské gramotnosti, jak žáky vhodně motivovat k jejich vlastní mimoškolní četbě atd.

Obsah kurzu v bodech:

  • Stručné seznámení s poznatky z analýzy zahraničních kurikulí
  • Postavení LPDM v kurikulu české základní školy
  • Jak rozlišit kvalitní a nekvalitní literaturu (vytváření čtenářského vkusu). Přednostně je věnována pozornost knihám, které získaly literární ceny Zlatá stuha, Magnesia Litera, popř. zvítězily v anketě SUK – Čteme všichni. Zařazeny byly i některé knihy, které získaly cenu v zemi vzniku.
  • Prezentace výsledků ankety mezi žáky a studenty, které knihy by doporučili svým vrstevníkům k četbě
  • Zmíněni budou autoři a díla, jejichž obliba přetrvala do současnosti (v minulosti zakázaná literatura, exilová literatura, samizdat)
  • Čeští autoři od 2. poloviny 20. století do současnosti – přehled podle žánrů
  • Zahraniční autoři od 2. poloviny 20. století do současnosti – přehled podle žánr
  • Moderní autorské pohádky
  • Dětský a dospívající hrdina
  • Handicap v LPDM
  • Deníková literatura
  • Problematika holocaustu v moderní LPDM
  • Detektivní příběhy
  • Komiks a obrazové knihy
  • Poezie

  Máme akreditaci Ministerstva školství ČR

  Produkt pečlivě vybraný s odborníky na vzdělávání

Obsah semináře vychází z analýzy kurikulí zemí, jejichž žáci se ve čtenářské gramotnosti opakovaně nacházejí na předních místech (průzkumy PISA). Základní rozdíl spočívá v tom, že se tito žáci od počátku učí pracovat s intencionálními texty, jimž bez problémů rozumějí. České učebnice naopak často pracují s ukázkami z literatury pro dospělé čtenáře, což někdy může vést i k demotivaci. Jestliže literatura pro děti a mládež (LPDM) v učebnicích není dostatečně zastoupena, je na učiteli, aby ji svým žákům přiblížil sám. K tomu je třeba, aby sledoval její vývoj, avšak v dnešní době vychází obrovské množství literatury určené dětem a mládeži, je tedy pro učitele časově velmi náročné se v této oblasti patřičně orientovat. Seminář Vám má být v tomto ohledu oporou. Získáte rovněž inspirace, jak tuto literaturu didakticky zpracovat v rámci rozvíjení čtenářské gramotnosti.

Cílem semináře je seznámit Vás s výběrem moderní LPDM, s vybranými autory a charakteristikou jejich tvorby, s novinkami v jednotlivých žánrech a s možnostmi, jak v literární výchově využít mezipředmětové vztahy a prolínání vzdělávacích oblastí. Vzhledem k filmovému zpracování některých literárních děl bude dán prostor i průřezovému tématu mediální výchova. Na vybraných ukázkách si prakticky vyzkoušíte, jak je možno LPDM využít pro rozvoj čtenářské gramotnosti, jak žáky vhodně motivovat k jejich vlastní mimoškolní četbě atd.

Obsah kurzu v bodech:

  • Stručné seznámení s poznatky z analýzy zahraničních kurikulí
  • Postavení LPDM v kurikulu české základní školy
  • Jak rozlišit kvalitní a nekvalitní literaturu (vytváření čtenářského vkusu). Přednostně je věnována pozornost knihám, které získaly literární ceny Zlatá stuha, Magnesia Litera, popř. zvítězily v anketě SUK – Čteme všichni. Zařazeny byly i některé knihy, které získaly cenu v zemi vzniku.
  • Prezentace výsledků ankety mezi žáky a studenty, které knihy by doporučili svým vrstevníkům k četbě
  • Zmíněni budou autoři a díla, jejichž obliba přetrvala do současnosti (v minulosti zakázaná literatura, exilová literatura, samizdat)
  • Čeští autoři od 2. poloviny 20. století do současnosti – přehled podle žánrů
  • Zahraniční autoři od 2. poloviny 20. století do současnosti – přehled podle žánr
  • Moderní autorské pohádky
  • Dětský a dospívající hrdina
  • Handicap v LPDM
  • Deníková literatura
  • Problematika holocaustu v moderní LPDM
  • Detektivní příběhy
  • Komiks a obrazové knihy
  • Poezie
*
*
*
Vyberte si termín podle cílové skupiny a přihlaste se
Aktuálně nemáme v nabídce žádný otevřený kurz.