Doporučené knihy pro logopedické chvilky

Přijde vám, že vaše logopedické chvilky jsou stereotypní? Nechte se inspirovat publikacemi s poutavými pohádkami pro děti i praktickými tipy. Tyto knihy využijí i zkušení pedagogové. Neměli bychom však zapomínat na důležitost spolupráce s logopedem, který napravuje hlásky.


1. Logochvilky aneb Náměty na kolektivní jazykové chvilky – Infra
Logochvilky

Obsahem Logochvilek jsou praktické náměty na hlásky z abecedy, počínaje motivačním příběhem, nápodobou hlásky přes náměty na dechová a artikulační cvičení, zrakové a sluchové vnímání až po aktivity na rozvoj slovní zásoby (zásobník slov a vět…).
Jedná se o praktickou publikaci, na které se podílelo několik pedagogů mateřských škol, každá kapitola je tedy originálně zpracovaná.
Oceňuji praktičnost publikace – jednotlivé hlásky jsou zpracovány na listu A4 v kroužkové vazbě, před ranním kruhem tak stačí vyjmout jednotlivé listy a příprava je hotová.

Logopedické hádanky2. Logopedické hádanky – Jana Havlíčková, Ilona Eichlerová

Publikace dvou klinických logopedek je vhodná i pro literární výchovu. V knize je několik dvouřádkových hádanek, jež kromě logického myšlení podporují upevňování správné výslovnosti hlásek a rozvoj smyslu pro jazykový cit.
Děti jsou do procesu hádání zapojeny – podílí se na „přečtení“, jelikož samy hledají vhodná slova.

3. Jak si hraje obr s blechou – Ladislava Horová

Tato kniha je vhodná pro začínající pedagogy. Vychází z RVP PV a poskytuje obrovské množství námětů – říkanky, melodizace, pohybové hry a improvizační aktivity.
Právě toto propojení slovní zásoby s rytmem, melodií a pohybem rozvíjí přirozeně a hravou formou řečový projev dětí a motivuje je pro učení nových slov.


Mluv se mnou4. Mluv se mnou: Pracovní listy pro rozvoj dětské řeči – Kateřina Slezáková

Kniha klinické logopedky Slezákové by neměla chybět v žádné mateřské škole.
Vzhledem k realitě, že spousta dětí má malou slovní zásobu, je potřeba věnovat řeči větší pozornost. V publikaci naleznete pracovní listy vhodné pro práci s dětmi s opožděným vývojem řeči, dvouleté děti či děti, které netvoří dvouslovné kombinace, nemají potřebu se vyjadřovat či jejich řeč je nesrozumitelná.
Publikaci je vhodné doporučit i rodičům. Často ji pro svou práci využívají právě kliničtí logopedi.


Kouká Mína do komína5. Kouká Mína do komína – Jana Havlíčková, Ilona Eichlerová

Publikace od již zmiňovaných dvou klinických logopedek slouží k nácviku správné výslovnosti českých hlásek. Hlásky jsou seřazeny od nejjednodušších (samohlásky, M, B, P) až po nejtěžší (R, Ř, sykavky).
Část publikace je věnována i říkankám s různými souhláskovými skupinami (CZC, DTN…) a také říkankám k procvičování sluchové diferenciace hlásek, které pro děti bývají obtížné (C x Č, S x Š…).

Logopedické pohádky6. Logopedické pohádky – Ilona Eichlerová, Jana Havlíčková

Tato publikace slouží opět k nácviku správné výslovnosti u nejčastěji procvičované skupiny hlásek, a to nejhravější formou – pohádkou. Postupuje se od slabik až k vyprávění – pokud tedy dítě zvládne hlásku v říkance, upevňuje ji v dalším celku.
U každé pohádky jsou návodné ilustrace, díky kterým si děti hravě slova procvičí a zafixují.
Kniha je vhodná i pro žáky v 1. a 2. třídě a pro rodiče.

7. Mařenko, řekni Ř: Aby to dětem správně mluvilo – Alžběta Peutelschmiedová

Kniha učitelky, která působila 23 let na základní škole pro vadně mluvící, je vhodná nejen pro začínající pedagogy, ale i pro rodiče.
Srozumitelnou formou autorka odpovídá na nejčastější dotazy ohledně logopedických vad. Kapitoly se věnují např. koktání, šišlání, radám, co dělat, když je dítě levák, dyslektik, když dítě pochází z bilingvního prostředí apod.

Od broukání k povídání8. Od broukání k povídání: Návod na rozvoj komunikace a řeči dítěte – Lenka Theodorová Ficová

Tato publikace je vhodná pro pedagogy pracující s dětmi od 2 let i chůvy dětských skupin. Popisuje vývoj řeči dětí od narození do 6 let.
Obsahuje teoretickou část popisující podmínky rozvoje dětské řeči a komunikace. V praktické části nalezneme tipy na správné podněcování pro rozvoj řeči a také pracovní listy.


Rozhýbej svůj jazýček9. Rozhýbej svůj jazýček – Marcela Kotová

Publikace k „rozhýbání jazýčku“ hravou formou je plná praktických námětů – dechová, artikulační a motorická cvičení, pohádky, říkanky, písně s notovým zápisem, aktivity pro rozvoj logického, sluchového a zrakového vnímání.
V současné době je v prodeji i 2. díl této publikace.

Hláskohraní10. Hláskohraní – Veronika Miklínová

Tato publikace slouží jako pracovní sešit k fonematické identifikaci a diferenciaci hlásek (Š, Z, Ž, C, Č, L, R, Ř, K, T, Ť, Ď, Ň). Ke každé hlásce či skupině hlásek se v publikaci nachází samostatný pracovní list s úkoly a dějovým obrázkem.
Součástí je také pexeso vhodné k rozstříhání na kartičky.

Autor: Kristýna Kapounková, učitelka na speciální ZŠ a SŠ

Vložte svůj komentář