Desatero předškoláka - díl 4.

Jak připravit dobře předškoláka na první třídu? Desatero předškoláka – díl 4.

V tomto díle se budeme věnovat dovednostem, které vedou k úspěšnému zvládnutí psaní. Zjistíte, že i zdánlivě běžné činnosti, kterým ani mnohdy nevěnujeme pozornost, můžou mít zásadní vliv na rozvoj psaní.

Dítě kreslí křídami na zem


Oblast č. 4 - Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci

Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:

  • je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji (pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.)
  • zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.)
  • tužku drží správně, tj. dvěma prsty, třetí podložený, s uvolněným zápěstím
  • vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé (obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu)
  • umí napodobit základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník), různé tvary (popř. písmena)
  • rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat)
  • řadí zpravidla prvky zleva doprava
  • používá pravou či levou ruku při kreslení či v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák, či levák)

Zdroj: MŠMT ČR

Co pro to můžete udělat?


1. Nechte vaše dítě co nejvíce pracovat s prsty, procvičovat jemnou motoriku pomocí různých činností jako je:

  • Stříhání a vytrhávání různých papírů, obrázků z časopisů, lepení obrázků, domalovávání obrázků.
  • Kreslení tužkou, pastelkami, prstem do písku, mouky, krupice.
    • Hra Co je to? – Dospělý kreslí do písku nebo na papír nějakou věc, dítě hádá, potom se vymění.
  • Malování vodovými nebo prstovými barvami, modelování a válení z modelíny a těsta.
    • Hry s otisky – Vyzkoušíme vytvářet otisky pomocí temperové či prstové barvy a různých předmětů, které jsou v domácnosti běžně dostupné. Otisky pomocí horní části vidličky – modrá barva nám bude připomínat hustý déšť a mnoho dešťových kapek. Hnědé otisky pomocí vidličky vytvoří bodliny pro ježka. Skvělé otisky vytvoříme pomocí kostky lega – částí s výstupky nebo koncem tužky s gumou. Malými tečkami doplňujeme předkreslené obrysy nebo tvary vystřižené z kartonu, např. červené otisky – srdíčko – přáníčko; žluté otisky – sluníčko; mix barev – květina, domeček, strom apod. TIP: Grafomotorika s krtkem Vítkem.
  • Vázání různých uzlů z různých provázků, zasouvání kolíčků, šroubování, zapínání knoflíků, skládání skládaček z papíru – loďka, čepice atd. –, skládačky puzzle, stolní hry, stavebnice, navlékání korálků atd.
  • Stavění z různých druhů stavebnic, skládání mozaik, skládaček (puzzle, zpočátku z větších a teprve později z menších dílků).
  • Skládání kostek, věží, hradů, zachytávání kolíčky, vázání uzlů, válení těsta (a všechny další činnosti při vaření – solení, přisypávání, vykrajování atd.).
  • Navlékání korálků, knoflíků, matiček, provlékání šňůrek různými otvory, šroubování, zapínání knoflíků, zipů atd.
    • Pamatujte, že VŠE, co vaše dítě dělá SAMO (i když se vám zdá, že nedokonale), je pro něj obrovský trénink a posilování dovedností.

Kluk stříhá nůžkami papír 

2. Nebojte se pustit dítě do kuchyně, pokud se bude bavit, nebude mu dělat problém pomoct s úklidem. Rozvíjíte kompetence v 1. dílu desatera. Jaké hry se dají „hrát“ v kuchyni při vaření a pečení?

  • Hry s moukou při pečení – přesypávání, kreslení do mouky, válení těsta, vykrajování pečiva.
  • Před společným vařením jídla nebo pečením koláče si vyrobte s dítětem grafický recept (vystřihování a lepení obrázků z letáku, kresba, popisky tiskacím písmem).
  • Koláž ze semínek, ovesných vloček, rýže – na připravený karton vystřižený do libovolného tvaru (srdce, kytička) dítě nalepuje různá semínka, luštěniny atd.
  • Hra Na Popelku – jakou těžkou práci měla Popelka z pohádky si může vaše dítě vyzkoušet při přebírání a třídění drobného materiálu (např. semínka kukuřice, slunečnice a hrách). Použít může prsty nebo pinzetu.

Dítě pomáhá s pečením


3. Nepodceňujte přípravu – pro správný rozvoj grafomotoriky je důležité cvičení ve správném pořadí: rameno, loket, zápěstí, prsty.

  • Malování ve vzduchu (bez psacího náčiní) – Před zahájením grafomotorických úkolů s tužkou je třeba uvolnit ruku a děti namotivovat k provádění činnosti. Vyzkoušíme malování ve vzduchu spojené s deklamací básničky, říkanky, případně rytmicky opakujeme větu, slovní spojení. Svislá rovná čára (odshora dolů) – kreslíme ve vzduchu plot kolem domu – jedna laťka, druhá laťka, třetí laťka, je tu celý plot. Vodorovná čára (zleva doprava) – kreslíme, jak fouká vítr, jak letí letadlo. Kruh (uzavření čáry – oběma směry) – auto jezdí dokola po kruhovém objezdu, kreslíme klubíčka na pletení ponožek pro babičku. Tečky – zobeme jako ptáček zrní, máček, semínka na záhonku. Oblouk (horní a dolní) – napodobujeme houpání – houpeme houpačku, miminko v kolébce. Podobně lze zkusit ve vzduchu „čarovat“ spirály, šikmé čáry jedním směrem, šikmé čáry všemi směry, vlnovky, elipsy, zuby, spojené dolní i horní oblouky, horní a spodní smyčky, osmičky. TIP: Pohádková grafomotorika.
  • S psaním či kreslením začínejte na velké ploše ve svislé poloze křídami (nebo barvami, pastelkami, fixy), důležitější je v tomto případě uvolnění než přesnost.
  • S postupným uvolňováním ramenního kloubu přejděte na zem (vodorovnou plochu) s tím, že dítě bude pracovat v kleče, po dalším uvolnění přejdeme do sedu u stolu. Po dostatečném uvolnění můžeme zmenšit papír na formát A4.
  • Podporujte volnou kresbu různým náčiním na různé povrchy, např. klacíkem do písku, křídami na chodník, rukou ve vzduchu, prstem na dlaždičky, štětcem na velký arch papíru atd.

Dítě maluje prsty do písku

  • Zapojujte dítě do běžných aktivit v domácnosti – podávání věcí, utírání stolu, utírání prachu, vytírání podlahy (vše lze přizpůsobit dítěti, např. vyhnout se čisticím prostředkům a nechat dítě pracovat pouze s vodou, práce na velké ploše velmi pozitivně působí na uvolnění ramenního kloubu). A jsme zase u 1. dílu desatera 😊.
  • Před i při kreslení si dělejte cvičení na uvolnění zápěstí.
    • Hra s prsty I – Položíme ruku na stůl jako na klavír a zvedáme jednotlivě po sobě prsty – palec, pak ukazováček…, až vystřídáme všechny prsty. Nejprve zvedáme pomalu, pak rychleji, pak přidáme druhou ruku a zvedáme prsty u obou rukou.
    • Hra s prsty II – Zvedneme ruku před sebe. Každý z prstů se postupně dotkne palce a pozdraví ho. Postupujeme od ukazováčku k malíčku a zpět. Pak můžeme zvednout obě ruce a prsty se zdraví současně na obou rukách.
    • Hra s párátky, špejlemi – Sestavíme nějaký tvar z párátek, například domeček, čtverec, hvězdu, a dítě tvar pojmenuje a postaví ho podle předlohy.
  • Grafomotorická cvičení – kreslení klubíček, vlnovek, čárek, ležatých osmiček atd. a využívání jednotažek, používejte kvalitní pracovní sešity, začínejte vždy na velkých formátech papíru. TIP: Tečka a Čárka – Hra s tužkou.
  • Dbejte na správné držení těla při kreslení, dítě má kreslit a pracovat na svém stolečku a sedět na židličce vhodné pro jeho postavu.
  • Využívejte trojhranné tužky a pastelky, aby děti měly správný špetkovitý úchop.

POZOR: Děti s nevyhraněnou lateralitou ruky (není jednoznačné, jestli více používají pravou, nebo levou ruku) provádí cvičení levou i pravou rukou, dítě nenutíme – necháme jej vždy vybrat, kterou ruku zvolí.

K trénování jemné motoriky i koordinace ruky a oka doporučujeme také tyto pomůcky

            

Vložte svůj komentář