„Kritické myšlení není vždy přesné, ale přesné myšlení je vždy kritické. “
- Milan RůžičkaNaučte se využívat metody kritického myšlení ve svém životě i Vaší pedagogické praxi. Schopnost nahlížet na učivo v širším kontextu a podpořit v tom i své žáky usnadní proces výuky Vám i Vašim žákům. Jak na to?
Popis kurzuPřipravili jsme pro Vás
prožitkový interaktivní seminář, kde Vám podrobně představíme
metody kritického myšlení.
Seznámíte se s
praktickými návrhy na implementaci těchto metod do výuky.
Všechny metody si
vyzkoušíte nejprve v roli žáků (na různých předmětech, s ohledem na různý věk a individuální možnosti reálných žáků). V roli žáků budete i
reflektovat jejich průběh.
V
roli pedagogů pak budete jednotlivé metody
analyzovat (zhodnotíte jejich výhody a nevýhody, posoudíte možnosti jejich použití a individualizace).
Přínosem pro Vás bude nejen
vedení zkušenými lektory, ale i možnost opustit svou učitelskou „bublinu“ a
podělit se o zkušenosti s jinými pedagogy. Výborné náměty často přinášejí učitelům právě kolegové z jiného stupně nebo typu škol.
Cíl kurzuPosílit kompetence pedagogů k
využívání metod kritického myšlení. Zdokonalit schopnost vytvářet u dětí pozitivní vztah k učení.
Zlepšit efektivitu výuky, aby žáci snadněji dosahovali očekávaných výstupů, mohli podat maximální výkon a byli schopni samostatného uvažování.
Obsah kurzu v bodech:- třífázový model učení (EUR) – fáze evokace, uvědomění si významu a reflexe; žáci si zapamatují učivo na delší dobu, jsou aktivnější ve vyučovacím procesu a více motivováni k učení;
- Myšlenková mapa (Mentální mapa) - grafické uspořádání klíčových slov doplněné obrázky vyznačující vzájemné vztahy a souvislosti, metoda využívána například k učení, plánování nebo řešení problémů;
- metoda INSERT - ujasnění si důležitých informací z naučného textu, jedná se o pomůcku zejména pro aktivnější čtení, porozumění textu a pozdější rychlejší orientaci v textu;
- Kooperativní bingo – lze využít jak pro úvodní průzkum, co o daném tématu žáci již vědí z dřívějška, tak pro průběžné či závěrečné opakování k danému tématu; kombinovaná spolupráce a soutěž;
- Pětilístek – shrnutí informací a názorů do výrazů, které vystihují daný námět nebo o něm uvažují;
- Desetiřádková pyramida -metoda sloužící k reflexi a shrnutí tématu;