Aktivity v hodinách matematiky

Co je to aktivita do hodiny? Proč aktivity zařazovat? Aktivitu do hodiny chápejte jako krátkou a jednoduchou část vyučovací hodiny. Je na mně, na učiteli, kdy aktivitu zařadím.

Krátká – maximálně deset minut. Důvodů pro maximálně deset minut je hned několik. Jeden z nich je obsáhlost učiva, které je mou povinností ve třídě zvládnout, a kdyby moje aktivity trvaly třicet minut, nestíhám probrat to, co mám.

Jednoduchost – jak pro žáka, tak pro učitele. Když do výuky donesu aktivitu náročnou, zapojí se pouze pár žáků, kteří jsou na tom v matematice dobře. Ale když donesu aktivitu doopravdy jednoduchou, zapojí se výrazně více žáků. Sami vidí, že to není nic těžkého a mají šanci uspět.

Musím vždy vědět, proč aktivitu do hodiny zařazuji. Důvod může být například trénink základních matematických operací, řešení jednoduchých rovnic, ale i rozvoj jemných dovedností, které bychom měli u svých žáků zvyšovat – například spolupráce, řešení nestandardních úloh, mezilidské vztahy, odpovědnost.

Mám tu zkušenost, že aktivity v hodinách mi pomáhají zlepšit klima ve třídě. A když mě čeká náročné učivo, o to víc se snažím na začátku hodiny dát jednoduchou aktivitu, kde mají možnost všichni žáci uspět a aktivitu zvládnout.

Co konkrétně můžete vyzkoušet?

Pokud chcete, vyzkoušejte třeba aktivitu DESÍTKA, která je u mě i žáků jedna z nejoblíbenějších, tady je kuchařka: Vylosujete čtyři libovolné číslice (například 4, 1, 7, 2). Úkolem žáků je sestavit příklad z číslic tak, že výsledek je deset. Jediná podmínka je, že musí použít všechny číslice jenom jednou. To znamená, že v našem losu musím do příkladu použít 4, 1, 7, 2 v libovolném pořadí, ale všechny vylosované číslice. A nechte se překvapit, jaké příklady žáci sestaví. Doufám, že i váš slabší žák nalezne aspoň jedno řešení, například 7 – 2 + 1 + 4 = 10. A třeba silnější žák přijde s myšlenkou 12 : 4 + 7 = 10. Ale možná to bude naopak. Mám zkušenost, že v této aktivitě mohou žáci mile překvapit.

Mé doporučení je opakovat aktivity, protože jedině tak se je já jako učitel naučím a naučí se je i moji žáci.

Kolik času stála příprava na tuto aktivitu?

Pokud vás tento typ aktivit zaujal, věřím, že se potkáme na semináři nebo webináři, kde si ukážeme další aktivity do vaší třídy. Jsem přesvědčen, že těch deset minut je velice dobře investovaný čas. Pojďme i hodiny matematiky udělat atraktivnější pro nás i naše žáky.

Autor: Mgr. Lukáš Javorek

Vložte svůj komentář