Aktivita do hodin: Když robotické včelky tančí

Máme pro vás tip na aktivitu do hodin s robotickou včelkou Bee-Bot nebo beruškou Blue-Bot. Rozvíjejte s dětmi jejich informatické myšlení a naprogramujte robotické pomůcky, aby vám zatančily.

Pomůcky

  • Blue-Bot (částečně lze provést i s Bee-Botem)
  • tablet
  • aplikace Blue-Bot (dostupná pouze v angličtině)
  • aplikace Blue’s Blocs (dostupná v češtině)
  • průhledná podložka
  • velkoformátový (např. flipchartový) papír a psací potřeby

Motivace                                                                                                                          

Podobně jako tančí včely, aby tak vysvětlily ostatním včelám létavkám cestu k potravě, tak i včelka Blue-Bot může na obrázku jezírka „zatančit“ cestu třeba k rozkvetlé slunečnici. Ale co když jedna z naslouchajících létavek má poškozené křidélko a může zatáčet jen na jednu stranu? A jak přitom udělat tanec co nejkratší, aby se včely v množství povelů neztratily?

Volba mapyPostup

Naprogramujte Blue-Bota tak, aby od úlu dolétl k rozkvetlé slunečnici, přičemž nemůže zatáčet vpravo, a opakující se příkazy zapíšeme funkcí opakování.

1. Rozdělte žáky (ideálně) do dvojic a každé dvojici přiřaďte jeden tablet. Doporučení z praxe: Chcete-li podpořit rozvoj dětí v oblasti informatiky, pouze dětem vysvětlete, jak mají aplikace stáhnout, přičemž instalaci i spuštění provedou samy.

2. Ve dvojicích spusťte aplikaci Blue-Bot a v módu Explorer (objevitel) zvolte Repeats (opakování). Vyberte mapu s jezírkem a umístěte virtuálního Blue-Bota do čtverce s úlem (čelem k úlu).

3. Zadejte dvojicím, aby naprogramovaly (tanec) Blue-Bota tak, že ostatním včelkám v úlu ukáže cestu ke slunečnici. Pokročilejší žáci mohou vytvořit takový tanec, který bude i pro včelku s poškozeným levým křidélkem, tedy se nemůže otáčet vpravo. Doporučení z praxe: V nastavení aplikace lze jednotlivá směrová tlačítka deaktivovat, zamezíte tak (nechtěnému) podvádění.

4. Na velkoformátový papír společně překreslete obrázek jezírka z aplikace. Umístěte jej pod průhlednou podložku.

5. Sedněte si kolem podložky do kruhu. Fyzického Blue-Bota umístěte na úl stejně orientovaného jako v aplikaci. Postupně s každou dvojicí ověřte správnost naprogramování, tedy se připojte daným tabletem k Blue-Botovi, a spusťte sekvenci. Doporučení z praxe: V případě chybného řešení nejprve nechejte danou dvojici chybu odhalit, teprve poté dejte prostor pro pomoc od spolužáků. Pro snazší náhled do tabletu dané dvojice lze obrazovku tabletu jediným kliknutím promítat na plátno, respektive zrcadlit obrazovku tabletu do počítače připojeného k projektoru. Například Samsung tuto funkci nazývá Smart View.

Blue´s Blocks

6. Nyní zná každá dvojice správné kroky tance – napište je na tabuli: ←←←↑↑. Zadejte dvojicím, aby tanec zkrátily v aplikaci Blue-Bot. Nejprve vymažte zadané příkazy. Poté zadejte pouze příkazy ←↑. Klikněte na tlačítko „opakování“ a 2x na příkaz v liště zadaných příkazů, který chcete opakovat. Objeví se tlačítko +, kterým navyšte počet opakování. Obdobným způsobem lze nastavit opakování dvojic příkazů, tím však možnosti opakování končí. Abychom byli připraveni na složitější tance, seznámíme se v této aktivitě i s aplikací Blue’s Blocs.

7. Správné řešení zkontrolujte stejným způsobem jako ve 4. kroku.

Další a náročnější varianty

Kromě primátů jsou včely dosud jediný známý druh, který dokáže sdělit konkrétní informaci, jako je například vzdálenost a směr. Včely umí hned několik tanců, více zde. Řekněme, že jsme právě naučili Blue-Bota kruhový tanec. Jak bychom Blue-Bota naučili třeba osmičkový tanec? Jak bychom tanec zjednodušili funkcí opakování v aplikaci Blue-Bot? Jak by zjednodušená sekvence vypadala v aplikaci Blue’s Blocs?

Vzdělávací východiska s ohledem na tzv. novou informatiku

Pomocí blokově orientovaného programovacího jazyka žáci sestavili program, rozpoznali opakování a případnou chybu. Navíc se dozvěděli o fascinující komunikaci včel.

Toto je jen špička ledovce. Pro detailní postup a doporučení z praxe se přihlaste na webinář nebo kontaktujte autora pro realizaci projektového dne u vás ve škole.

Ing. Tomáš Driml, www.tomasdriml.cz

Vložte svůj komentář