„To, co dospělí považují za maličkost, může zanechat hluboký otisk v duši dítěte.“
- Masaru IbukaZačátek docházky do mateřské školy není pro děti nic snadného, je to přelomová událost v životě dítěte doprovázená značnou změnou v jeho denním režimu.
Některé děti se adaptují na prostředí mateřské školy velmi snadno, jiné mají s adaptací velké problémy. Jak dětem tuto změnu usnadnit?
Popis kurzuTeoreticko – praktický vzdělávací program je zaměřen na problematiku úspěšné adaptace dětí na mateřskou školu, a to jak
dětí tříletých a starších, tak také
dětí dvouletých.
V teoretické časti se seznámíte se s procesem adaptace, jeho fázemi a způsoby odpovídajícím různým typům dětí.
Zaměříte se na počáteční
problémy při nástupu do mateřské školy, na projevy
maladaptace a její příčiny.
Budete se zabývat
zralostí dětí pro vstup do mateřské školy a představíte si
předpoklady k nástupu do mateřské školy.
Speciální pozornost bude věnována i přínosům a rizikům vzdělávání dětí do dvou let v mateřské škole.
Praktickou část tvoří
konkrétní ukázky aktivit,
adaptační plány,
kazuistiky a
diskuze nad projednávanými tématy a aktivitami.
Seznámíte se zahraničními příklady dobré praxe, a to adaptačními programy používanými v polské
mateřské škole v Rybníku a plánem dle
Berlínského modelu. Sami si pak určíte, který adaptační program nejvíce koresponduje s Vašimi možnostmi a možnostmi dětí, se kterými pracujete.
Na závěr
obdržíte metodické materiály.
Cíl kurzuZískat
komplexní přehled o průběhu, specifikách a problémech adaptace dětí na mateřskou školu.
Obsah kurzu v bodech:- adaptace – základní definice, fáze, problémy;
- různé způsoby adaptace podle typu dětí;
- počáteční problémy při nástupu do mateřské školy;
- maladaptace – projevy, příčiny;
- zralost dětí pro vstup do mateřské školy;
- předpoklady k nástupu do mateřské školy;
- zahraniční adaptační programy – příklady dobré praxe;
- adaptační program v mateřské škole v polském Rybníku (dvouleté děti);
- adaptační program dle Berlínského modelu;
- vývojová specifika dvouletých a tříletých dětí;
- účast dvouletých dětí v předškolním vzdělávání v mateřských školách – přínosy a rizika;
- ověření získaných znalostí;
- závěrečným kruh – reflexe pod vedením lektora, zhodnocení praktických činností a zamyšlení nad způsobem, jak lze získané znalosti začlenit;
- diskuze.