Tvoření z přírodnin

Podzim je již v plném proudu, listy opadají a při procházkách často narážíme na spadlé kaštany či další plody. Zpestřete si toto barevné roční období, které je ideální pro podporu environmentální výchovy, novými tipy na tvoření.

U všech činností doporučuji, aby děti byly součástí celého procesu. Ideální tedy je, abyste si při plánování tvoření den předtím na procházce společně s dětmi nasbírali potřebné přírodniny. Takovýto sběr nemusí být nudný, děti mohou skládat různé obrazce, procvičit si prostorovou orientaci, hod na cíl, vytvořit si překážkovou dráhu z kaštanů či vytvořit šipky pro další třídu.

Netradiční kaštanová zvířátka

U této aktivity věnujeme zvýšenou pozornost bezpečnosti (špejle, okolí tavné lepicí pistole).

Pomůcky: kaštany (ideálně připravené již s dírou), špejle, nůžky, plastelína, nalepovací oči

Postup:

  • Každé dítě si zvolí, jaké zvíře bude tvořit. Mladším dětem můžeme s výběrem pomoci tak, že jim ukážeme demonstrační obrázky se zvířecí tematikou.
  • Děti klasicky tvoří zvířata z kaštanů a špejlí.
  • Pro dotvoření detailů využijeme plastelínu (hříva, ocas, uši, chobot…).
  • Nakonec přilepíme nalepovací oči. Pokud je nemáme k dispozici, mohou děti oči dotvořit též z plastelíny.
  • Nakonec si ve třídě či šatně můžete vytvořit menší zoologickou zahradu a pozvat do ni na návštěvu kamarády z jiné třídy a rodiče.

Tip! I dvouleté děti takto zvládnout vytvořit šneka.

Jedovaté muchomůrky

Pomůcky: klacíky, ořechové skořápky, temperové barvy (červená, hnědá a bílá), tavná lepicí pistole

Postup:

  • Nejprve nabarvíme skořápku od ořechu červenou temperovou barvou a necháme uschnout.
  • Poté nabarvíme téměř celý klacík bílou barvou.
  • Pouze spodní část klacíku nabarvíme na hnědo.
  • Vrátíme se k červené ořechové skořápce, na které bílou temperovou barvou vytvoříme puntíky.
  • Po uschnutí barev na houbových „nožičkách“ přilepíme červenou ořechovou skořápku tavnou lepicí pistolí.
  • Nakonec můžeme vymyslet, jak muchomůrky využijeme (např. jako zápich do květináče).

Tip! Při tvoření se dětí zeptejte, co znamená, když je nějaká houba jedovatá, k čemu slouží, jak se k ní chováme, co by se nám po požití mohlo stát. Poté můžete volně navázat na správné chování v lese.

Podzimní land artPodzimní land art

Tato aktivita je vhodná na školní zahradu.

Pomůcky: podzimní přírodniny (dýně, kaštany, šišky, ořechy, listy různých barev a velikostí).

Postup:

  • Necháme děti, aby na domluvené místo přenesly výše zmíněné přírodniny.
  • Následně si přírodniny pojmenujeme. Poté je děti mohou třídit podle barvy či velikosti.
  • Zkusíme se dohodnout na tvaru, kterého chceme dosáhnout. Mladší děti mohou pracovat dle předlohy – fotografie níže.
  • Pokud máte ve třídě větší množství dětí, můžete vytvořit dvě skupiny na tvoření.
  • Úkolem pedagoga je děti spíše pozorovat, motivovat a dohlédnout na to, aby každé dítě mělo možnost se zapojit. Nakonec pedagog může trochu upravit některé detaily.
  • Nezapomeňte se u tohoto uměleckého výtvoru vyfotit a fotografii si umístit na nástěnku/dveře třídy pro nádech podzimní atmosféry.

Tip! V minulém roce se pořádala podzimní soutěž krajinného umění, sledujte webové stránky, pokud by se organizátoři rozhodli soutěž opět obnovit.

Ježek z listíJežek z listu

Pomůcky: tvrdý bílý papír A4, list, temperová barva (na barvu listu), štětec, suché pastelové barvy (modrá, zelená, hnědá), černý fix na detaily (čumák, oči, hlavička)

Postup:

  • Nejprve necháme děti, aby si vybraly temperovou barvu.
  • Poté touto barvou za pomocí štětce děti obarví list. Hezký dojem vyvolá, když je poté při obtisknutí část listu bílá (viz fotografie).
  • Následně list obtiskneme na tvrdý bílý papír.
  • Černým fixem nakreslíme hlavičku, oko a čumáček. Mladším dětem je nakreslí pedagog nebo další variantou je předkreslení tužkou a děti je poté obtáhnou černým fixem.
  • Po zaschnutí listu modrým suchým pastelem znázorníme nebe.
  • Zeleným suchým pastelem namalujeme trávu pod ježkem.
  • Nakonec použijeme hnědý suchý pastel pro vybarvení hlavičky.
  • Posledním krokem je dokreslení nožiček černým fixem.

Tip! Při této výtvarné aktivitě můžete navázat diskuzi o tom, co ježek doopravdy jí. Pro spoustu dětí to bude překvapení 😊.

Dráček PapíráčekDráček Papíráček

Pomůcky: tvrdý bílý papír A4, barevné papíry (dle volby dětí), listy ginkgo biloby, tužka, pastelky

Postup:

  • Děti si vystřihnou (mladším dětem připraví pedagog) hlavu draka z libovolného barevného papíru.
  • Drakovu hlavu poté nalepí (trošku nakřivo – dojem, že drak letí) a tužkou naznačí jeho ocas.
  • Následně na načrtnutý ocas nalepí listy.
  • Nakonec si draka (oči, ústa), ale i celou plochu (mraky, slunce…) děti dozdobí pastelkami.


Autor: Kristýna Kapounková, pedagog na speciální ZŠ a SŠ

Vložte svůj komentář