Reflexe školního roku s dětmi

Červen se nám pomalu chýlí ke konci a s ním i samotný školní rok. Každý školní rok je plný zážitků, které určitě stojí za to, abychom si je opět vybavili a zavzpomínali na ně. V tomto článku naleznete mnoho inspirace k tomu, jak takovou reflexi školního roku zábavně pojmout.

Samozřejmě ale nezapomínáme ani na nás pedagogy a v blízké době očekávejte i článek o sebereflexi učitelské práce ve školním roce.

Výzdoba šatny

Konec školního roku si bez pochyby zaslouží „vzpomínkovou výstavu“. Umístěte společně s dětmi ke každému měsíci ve školním roce několik obrázků dětí a k tomu koláže fotografií. Pro snadnou a rychlou tvorbu koláže z fotek, kterou si můžete vylepšit hezkými vzory pozadí a ozdobným textem, doporučuji tuto přehlednou aplikaci.

Jednu část nástěnky můžete vyčlenit na fotografie předškoláčků. Můžete zde umístit jejich fotky z doby, kdy do školky nastupovali, a vedle toho jejich současné fotografie. Využít můžete také jejich autoportréty či do bublin napsat jejich hlášky.

Do šatny můžete také umístit vyrobené tablo předškoláků, například vyrobené včelí úly, na kterých budou nalepené fotografie dětí, a nad tablem nápis „Odlétáme do školy!“.

Tip! Pořiďte si do školky dekorační sítě, na které pomocí kolíčků fotografie, obrázky či koláže z fotek umístíte. Moc hezky působí třeba u schodiště, kdy po celou dobu cesty ze schodů můžete sledovat fotky. Dobrou zkušenost mám s těmito sítěmi.
Reflexe školního roku

Nejlepší zážitek

Tato aktivita je vhodná na školkovou zahradu.

Budeme k ní potřebovat:

  • vytisknuté fotografie z průběhu školního roku
  • čtyři piktogramy pro každé dítě (srdce, usměvavý smajlík, smutný smajlík a smajlík s rovnými ústy)
  • reproduktor s hudbou
  • kameny/kostky na zatížení fotografií

Postup:

  1. Paní učitelka po školkové zahradě rozmístí fotografie, kde jsou zachyceny různorodé aktivity a výlety z celého školního roku.
  2. Fotografie něčím těžším zatíží, aby je nemohl odfouknout vítr.
  3. Následně děti seznámí s pravidly hry.
  4. Děti budou libovolně tancovat / pohybovat se do hudby.
  5. Každé dítě dostane výše zmíněné piktogramy, které budou zachycovat míru oblíbenosti dané aktivity.

Význam piktogramů:

  • srdce – nejlepší aktivita
  • usměvavý smajlík – aktivita mě docela bavila
  • smajlík s rovnými ústy – aktivita nepatří k mým oblíbeným, ale nebyla ani špatná
  • smutný smajlík – aktivita mě vůbec nebavila
  1. Jakmile paní učitelka hudbu zastaví, děti se rozeběhnou a umisťují jednotlivé piktogramy.
  2. U této aktivity můžete využít několik verzí, buďto paní učitelka řekne, jaký piktogram mají nyní umístit, nebo se snaží umístit všechny, či umístí piktogram k nejbližší fotografii, u které se nachází.

Tip! Nezapomeňte si výsledky aktivity vyfotografovat a následně si z nich udělat reflexi do pedagogického deníku. Pomohou Vám k výběru aktivit na příští školní rok.

Tip č. 2! Můžete lehce odlišit piktogramy pro mladší a starší děti například tím, že budou mít jinou velikost či odstín. Budete poté moci snadněji odlišit, které aktivity více bavily nejmladší a které zase předškoláčky.

Speciální kino

Tuto aktivitu doporučuji realizovat ve třídě. Pokud však máte na školkové zahradě stín a klidnější místo, určitě bude skvělé ji realizovat zde.

Pro realizaci této u dětí oblíbené odpočinkové aktivity budete potřebovat:

  • projektor / druhou obrazovku
  • fotografie ze školního roku v notebooku
  • videa ze školkových besídek
  • drobné občerstvení
  • tvrdé bílé papíry A4
  • fixy
  • špejle
  • nůžky
  • lepidlo

Postup:

  1. Nejprve si každé dítě nakreslí libovolné postavičky či smajlíky, které budou znázorňovat, jak se jim daná fotografie líbí (vtipná, roztomilá, nejlepší zážitek apod.). Pro mladší děti je vhodné mít připravenou ukázku.
  2. Následně si děti své nakreslené smajlíky či postavičky vystřihnou a nalepí na špejli.
  3. Poté paní učitelka položí na stolečky drobné občerstvení a misky.
  4. Děti mají za úkol si občerstvení do misek připravit, ale ještě neujídají.
  5. Potom se odeberou na koberec, kde ze židliček sestaví řady jako v kině.
  6. Motivujeme děti, že se naše třída nyní promění v kino, a připomeneme si zásady slušného chování.
  7. Paní učitelka rozdá do každé řady drobné občerstvení.
  8. Nyní už začne promítání fotografií a videí a děti mohou pomocí svých špejlí to, co vidí, hodnotit.
  9. Na konci se můžete pustit do diskuze a zjistit, co jim nejvíce utkvělo v paměti.
  10. Posledním krokem je úklid kina do původního stavu.

Tip! Uspořádejte tuto aktivitu ve chvíli, když jste na třídě s kolegyní obě, případně pozvěte i někoho dalšího z personálu.

Přeji Vám krásně prožitý společný čas s dětmi v závěru školního roku!


Článek pro Vás napsala: Bc. Kristýna Kapounková, učitelka na základní škole

Vložte svůj komentář