"Učitel a asistent: společně skládáme orchestr vzdělávání, kde jeden diriguje a druhý ladí nástroje pro harmonický zvuk."
"Spolupráce mezi učiteli a asistenty je klíčem k úspěšnému rozvoji dětí, zvyšování kvality vzdělávání a podpoře všech žáků ve svých individuálních potřebách."
Popis kurzu
Teoreticko - praktický vzdělávací program je určen zejména pedagogům a asistentům MŠ, ale je možno ho nabízet i pedagogům a asistentům ZŠ.
Seminář má za cíl ukázat Vám všechny varianty možné spolupráce a komunikace na úrovni učitel (eventuelně ředitel, rodič) - asistent.
Pedagogové i asistenti mají mnohdy problém s tím, najít v tomto tandemu své místo, prostor a kompetence.
Tento seminář Vám pomůže pochopit, jak se v nové situaci orientovat, jak domluvit vzájemnou spolupráci, naučit se spolu komunikovat, pochopit a vymezit své kompetence a vytvořit tak v rámci MŠ funkční mikrotým.
Cíl kurzu
Získáte přehled o pojmech a současné situaci v oblasti týkající se práce asistenta - ukotvení jeho náplně práce a kompetencí v zákoníku práce, jeho hlavní cíl a poslání v MŠ i ZŠ.
Dostanete informace o tom, jak efektivně nastavit spolupráci v rámci mikrotýmu učitel - asistent.
Dozvíte se, jaké jsou možnosti práce a podpory v rámci celého denního režimu včetně konkrétních příkladů.
Seznámíte se s nejčastěji zastoupenými znevýhodněními v rámci MŠ a ZŠ a dozvíte se, jak nejvhodněji se kterým z nich pracovat a jak poskytovat podporu včetně možných rizik.
Budete moci vzájemně konzultovat své dosavadní zkušenosti, klást dotazy ze své vlastní praxe a získávat tipy a nové vhledy od ostatních kolegů.
Obsah kurzu v bodech
Teoretická část, ve které zazní základní cíle a nejčastější využití pozice asistenta. Dále jeho nutná kvalifikaci, pracovní náplň, možnosti financování a historie této profese u nás.
Rozdíl mezi asistentem pedagoga a osobním asistentem se vším, co z toho vyplývá.
Důvody, proč se školy rozhodnou pro pozici asistenta - integrace, finance z šablon,…
Jak správně asistenta vybrat - na co klást důraz a čeho se naopak vyvarovat.
- nastavení vzájemné spolupráce
Definování rolí učitel - asistent.
Definování náplně práce a rozdělení kompetencí.
Způsob komunikace učitel - asistent.
V této části se seznámíte s náplní práce asistenta jak v obecné rovině, tak i v rámci denního režimu. Seznámí se s režimem celého dne v MŠ/ZŠ a v tomto kontextu i se všemi situacemi a možnostmi, kde může být asistent nápomocen.
Nepřímá pedagogickou činnost jako nedílná součást práce asistenta.
- základní pravidla pro práci asistenta s dětmi se speciálními potřebami
Teoretická východiska vyplývající ze zákona a zákoníku práce.
- specifika práce u jednotlivých znevýhodnění
Nejčastěji zastoupená znevýhodnění (PAS, ADHD, OMJ, děti s lékařskými diagnózami, děti nadprůměrně nadané), jejich základní znaky, možnosti podpory každého z nich a rizika, které se mohou v této souvislost objevit.
- nejčastější chyby při práci asistenta
Ve vztahu k dětem, nadřízeným, kolegům, v obecné rovině, co se týče pracovních návyků i komunikace.
- spolupráce asistenta s rodiči
Možnosti i omezení, vymezíme kompetence asistenta i pedagoga v oblasti komunikace s rodiči.
- další vzdělávání asistent
Adresy institucí zaměřujících se na další vzdělání asistentů dle zaměření jejich klientů.
- závěr, diskuse, zpětná vazba
Výstupem vzdělávacího programu je osvědčení o absolvování DVPP.