Prázdniny: aktivity pro upevnění pravidel bezpečného chování pro 1. stupeň základních škol

Jelikož jsme před každými prázdninami povinni žáky poučit o pravidlech bezpečnosti a chování, přinášíme vám tematický článek. V dnešním článku naleznete tipy na to, jak tato pravidla upevnit.

Všechny aktivity jsou vhodné ke skupinové práci a každá aktivita by měla probíhat v obměněných skupinách. Nejen proto slouží i k podpoře vztahů ve třídním kolektivu.

Usměvavý a zamračený smajlík

Pro tuto aktivitu budeme potřebovat:

  • tabuli s fixy
  • bílé papíry
  • pera/fixy na psaní
  • magnety na přichycení
  • tabulku pro počítání stejných nápadů

Postup:

  1. Nejprve paní učitelka děti rozdělí do skupin.
  2. Poté se každá skupina snaží vymyslet co nejvíce aktivit, které by je mohly napadnout o prázdninách.
  3. Tyto své nápady skupiny píší na papír, který následně rozstříhají s jednotlivými nápady.
  4. Následně paní učitelka nakreslí na jednu stranu tabule usměvavého smajlíka 😊 a na druhou zamračeného ☹.
  5. Skupiny postupně prezentují své nápady a dle svého uvážení je pomocí magnetů umisťují pod smajlíky, které odpovídají tomu, či je to bezpečná aktivita, která je vhodná na prázdniny, či nikoliv.
  6. Po každé prezentaci následuje prostor pro diskuzi všech žáků, zda souhlasí s takovýmto umístěním ke smajlíkům či zda má některá z jiných skupin zapsanou stejnou aktivitu.
  7. Jeden žák je určen „tabulkářem“ a ten do tabulky na papíře zapisuje aktivity, které se opakují ve více skupinách. K nim také dělá čárky dle počtu skupin, které tuto aktivitu zmínily.
  8. Starší děti si také mohou dát zpětnou vazbu ohledně prezentace a práce ve skupině. Prostor by také měla mít sebereflexe.

Tip! Zastavte se s žáky u aktivit, které se opakovaly, zhodnoťte společně možné riziko (např. bruslení na rybníku, který ještě není zamrzlý) a zkuste žáky motivovat k nalezení vhodného řešení (např. jít bruslit na vnitřní bezpečnou plochu).
pravidla bezpečného chování

Uhádni, kterou činnost myslím

Nyní si zahrajeme na pantomimu. K této aktivitě si paní učitelka vytvoří několik kartiček s popisem situací, které mohou nastat během prázdnin. Později již žáci budou situace vymýšlet opět sami.

Postup:

  1. Dejte žákům prostor na to, aby si vymysleli další aktivity či situace, které mohou nastat v období prázdnin.
  2. Žáci samozřejmě mohou vybírat i z toho, co vymysleli v předchozí aktivitě.
  3. Následně utvoříme nové skupiny žáků.
  4. Z každé skupiny je vybrán jeden žák, který si u paní učitelky vylosuje jednu situaci, kterou se snaží pantomimicky předvést.
  5. Skupina, ze které žák, který předvádí, pochází, se snaží uhádnout předváděnou aktivitu či situaci.
  6. Pokud však třikrát chybně odpoví, šanci dostanou i ostatní skupiny.
  7. Jakmile je situace správně pojmenována, všichni žáci se snaží co nejrychleji dostat k příslušnému smajlíku, který této činnosti odpovídá (správná x špatná).
  8. V tomto duchu se vystřídají všechny skupiny a poté následuje menší změna pravidel.
  9. Nyní již žáci nebudou losovat z kartiček od paní učitelky, ale každý člen si promyslí, co chce předvádět.

Tip! Dbejte na bezpečnost žáků, přizpůsobte třídu těmto aktivitám (posunutí lavic). Nezapomeňte se aktivity také účastnit, jistě to podpoří váš vztah s žáky.

Situačníky

Pro tuto aktivitu budeme potřebovat:

  • bílé papíry formátu A4
  • tvrdé bílé papíry formátu A4
  • fixy
  • špejle
  • nůžky
  • lepidlo

Postup:

  1. Paní učitelka vytvoří opět nové skupiny.
  2. Každá skupina nakreslí několik krizových situací, ke kterým může dojít o prázdninách (topení se, zapálení věci od svíčky, vzdálení se od rodičů na rušném místě apod.).
  3. Následně si každý žák na tvrdý bílý papír nakreslí žárovku znázorňující nápad. Doporučuji nakreslit dvě.
  4. Poté žárovku/žárovky přilepí na špejli. V případě dvou žárovek bude špejle uprostřed.
  5. Každá skupina ukazuje postupně své obrázky a ostatní skupiny pojmenovávají situaci.
  6. Jakmile některá ze skupin zná řešení této situace, zvedne své žárovky a poté dostanou prostor.
  7. Pokud se hlásí více skupin, je rozhodující počet zvednutých žárovek ve skupině.
  8. Pozor! Žárovku může zvednout pouze ten, kdo odpověď zná.
  9. Takto se vystřídají všechny skupiny.
  10. Skupina s největším počtem výher může vybrat aktivitu na třídnickou hodinu.

Tip! Zopakujte si s dětmi důležité kontakty, a to nejen týkající se IZS, ale i Linky bezpečí, a seznamte je s informacemi ohledně Dětského krizového centra (více zde).

Výroba souhrnného plakátu

Jelikož se samotné prázdniny již blíží, motivujte děti do společného třídního plakátu, který shrnuje to nejdůležitější, co je potřeba před prázdninami vědět.

Samotný obsah ponechte na dětech (kontakty, bezpečnost apod.). Následně ho můžete umístit na přehledné místo ve škole, aby ho měly na očích všechny děti.

Tip! Starší děti (ze 3.–5. ročníku) si mohou přichystat besedu pro mladší spolužáky, ve které je pomocí plyšáků a svých obrázků z těchto aktivit seznámí s bezpečným chováním o prázdninách.

Přeji nám všem krásné zasloužené prázdniny a bezpečný návrat z nich!

Článek pro vás napsala: Kristýna Kapounková, učitelka na základní škole

Vložte svůj komentář