Den 21. 2. je Mezinárodním dnem mateřského jazyka. Inspirujte se v dnešním článku aktivitami zaměřenými na mateřský jazyk. Aktivity jsou vhodné pro předškoláky, ale většinu z nich zvládnou i děti čtyřleté.
Pro níže uvedené aktivity můžete využít třídního maskota či plyšáčka s českou vlajkou (např. na tričku či čepičce). Obsah aktivit tak bude pro děti zajímavější.
Práce s mapou či globusem
Pro tuto aktivitu budete potřebovat mapu či globus.
Postup:
- Paní učitelka roztočí globus a jedno z dětí ukáže na nějakou zemi.
- V případě práce s mapou budeme potřebovat brčko či lžičku, které roztočíme, a ty nám následně ukážou nějaké místo.
- Následně paní učitelka (např. za pomoci třídního maskota) řekne dětem, o jakou zemi se jedná.
- Poté se paní učitelka dětí zeptá, zda si myslí, že se v této zemi mluví naším jazykem (češtinou).
- Postupně děti zjistí, že češtinu používáme pouze my a že každý může mít jiný mateřský jazyk.
- Následně si můžete pustit toto video: Pozdrav v 15 jazycích. Děti mohou po nějaké době pozdravy samy opakovat podle písně.
Tip! Pro děti z předškolní/přípravné třídy můžete využít video Pozdravy ve 46 jazycích a motivovat děti, ať si alespoň tři pozdravy zkusí zapamatovat.
Slovenština
S pomocí plyšáčka seznamte děti vhodnou formou s Československem, vlajkou Slovenska a slovenským jazykem.
Pro tuto aktivitu budete potřebovat demonstrační obrázky: čáp, tramvaj, větev, míč, želva, vepřové maso a borůvka.
Postup:
- Pusťte dětem slovenskou písničku Ahoj, ahoj a po jejím poslechu se dětí zeptejte, zda jim slovenština nějaký jazyk nepřipomíná.
- Následně si vymyslete společný taneček na písničku Človeče, nehnevaj sa a vyzvěte děti, aby se přihlásily, pokud nějakému slovu nebudou rozumět.
- Paní učitelka před děti rozloží obrázky (viz výše).
- Poté paní učitelka spolu s plyšáčkem řekne dané slovenské slovo a děti ukážou na obrázek, o kterém si myslí, že dané slovo znázorňuje.
- Slova:
- ‒ bocian
- ‒ električka
- ‒ konár
- ‒ lopta
- ‒ korytnačka
- ‒ bravčové
- ‒ čučoriedka
- Pokud nějaké slovo nikdo neuhádne, můžete ho dát na stranu a vrátit se k němu později.
- V závěru této aktivity se mohou děti pokusit o pojmenování obrázků dle jejich paměti.
Tip! Pokud máte ve třídě slovensky mluvící dítě, nechte ho (spolu s plyšáčkem) vést tuto aktivitu.

Dokonči větu
V této aktivitě se děti seznámí s mnohoznačnými slovy.
Pro tuto aktivitu budete potřebovat demonstrační obrázky: číslice 1–12, kolo (mlýnské, jízdní), ucho (lidské, od hrnce), oko (lidské, volské), koruna (peníze, pro krále, stromu), klíč (nářadí, k zamykání, houslový). Obrázky můžete nalézt zde: slova mnohoznačná.
Postup:
- Paní učitelka s plyšáčkem vyzve děti, aby pod sebe seřadily číslice 1–12.
- Mezitím paní učitelka před děti umístí obrázky (libovolně).
- Následně paní učitelka s plyšáčkem vždy řeknou nějakou větu a děti do ní musí správně doplnit slovo.
- Každá věta má tedy své číslo, ke kterému děti vždy položí správný obrázek.
- Věty:
- Když jsem včera jel na … (jízdním kole) z kopce, tak se mi líbilo.
- Mlynář ke své práci potřebuje … (vodní kolo).
- Honzík nechodí do školy, protože je nastydlý a bolí ho … (lidské ucho).
- „Vezmi ten hrnec za … (ucho), ať ti nespadne!“
- Anička na mě mrkla svým modrým … (okem).
- Tatínek rád snídá … (volské oko).
- Tohle lízátko stojí 15 … (korun).
- Krále a královnu poznáš podle toho, že na hlavě mají … (královskou korunu).
- Na … (koruně) stromu sedí ptáček.
- „Nezapomeň dveře zamknout … (klíčem)“.
- Můj strýc je opravář, používá šroubovák, kladivo a … (opravářský klíč).
- Sestra se na hudební nauce učila o … (houslovém klíči).
Tip! Většina dětí nebude znát pojem „houslový klíč“. Zkuste jim ho ukázat v notovém zápise. Následně dětem vytvořte tečkovanou předlohu a nechte je klíč obtáhnout.
Skládání písmen
Tuto aktivitu jsem používala celoročně, vždy pouze s upravenými slovy dle tématu. Je skvělá pro rozvoj zrakového vnímání, ale i pro upevnění písmen ve jméně.
Pro aktivitu „Skládání písmen“ budete potřebovat barevné papíry se slovy. Každé slovo napište dvakrát (doporučuji černým fixem). Jedno slovo bude sloužit jako vzor a to druhé rozstříháte po písmenech a děti je budou přiřazovat.
Postup:
- Doprostřed třídy umístěte kartičky se slovy, na opačnou stranu třídy kartičky s písmeny.
- Slova by měla být tematická k tomuto dni – například:
- ‒ čeština
- ‒ jazyk
- ‒ mluvit
- ‒ písmena
- ‒ domov…
- Na povel (tlesknutí, úder na bubínek…) každé dítě vyběhne a vezme si jednu libovolnou kartu se slovem.
- Následně se odebere na své místo, prozkoumá svou kartičku a poté vybíhá pro kartičky s písmeny.
- Pro písmeno nesmí vybíhat s kartičkou se slovy.
- Následně se každé dítě snaží poskládat slovo napsané na kartičce.
- Poté si mohou děti kartičky vyměnit a hrát znova.
Tip! Pokud tuto aktivitu budete s dětmi dělat poprvé, doporučuji využít stejný barevný papír na slovo i na písmena. Postupem času již můžete chystat celou aktivitu pouze z jedné barvy.
Zapojení dětí s odlišným mateřským jazykem
Pokud máte ve třídě dítě či děti s odlišným mateřským jazykem, můžete se s rodiči domluvit, že si připraví „povídání“ o svém jazyce a kultuře. Může děti naučit pozdrav jeho řečí, ukázat fotografie s nějakou tradicí či typické jídlo apod.
Přeji Vám krásný Mezinárodní den mateřského jazyka!
Autor: Kristýna Kapounková, pedagog na speciální ZŠ a SŠ