Tematické aktivity: Masopustní veselí

Masopustní příběh pro mateřské školy, který děti seznámí s tím, co je to masopust. Na příběh navazují další činnosti, které můžete s dětmi zařadit do vašeho plánu činností.

Bylo sobotní únorové dopoledne, kdy pomalu, ale jistě zima balila své kufry a sluneční paprsky nesměle začaly hřát děti na nose. Terezka, která bydlela v krásné, malé vesničce, se ráno probudila do nádherné vůně. Ta vůně přicházela z kuchyně, kde maminka smažila koblihy. Terezčina zvědavost byla velká, a tak honem přiběhla za maminkou a ptala se, proč tak brzy ráno smaží koblížky. Maminka Terezce vysvětlovala, že je období masopustu a koblížky se v tomto čase podávají těm, kteří přijdou s masopustním průvodem. A pokud průvod po vsi nebo po městě nechodí, mohou si všichni pochutnat jen tak.

Terezka vykulila oči, vůbec nevěděla, co maminka říká. „Mami, co to je masopust?“ Maminka se dala do vysvětlování: „To je, Terezko, období radosti, zpěvu, tance, veselení a také pojídání a popíjení. Lidé se loučí se zimou a očekávají jaro. A dneska bude u nás po vsi chodit průvod masek a my jim nabídneme koblihy. Pro ty, kteří mají raději něco slaného, nakrájíme uzené maso, připravíme zelí a chléb. Je toho moc, ale můžeš mi, Terezko, pomáhat. Budu moc ráda.“ Terezka se s nadšením pustila s maminkou do všech příprav a za chvíli měli vše hotovo. Už zbývalo jen čekat na příchod masek. Najednou se před jejich domem rozezněla veselá hudba. Hrála harmonika, kytara, trubka i buben. Barevné masky zpívaly, tančily a nedočkavě čekaly na příchod Terezky a její celé rodiny. Když Terezka uviděla některé masky, jako třeba velkého medvěda, rozbušilo se jí srdíčko a trochu měla strach. Ale když viděla, že všechny masky tancují a smějí se, přidala se k nim beze strachu. Medvěd spolknul tři koblihy jako nic. Kobyla zas snědla skoro půlku talíře uzeného, ale na všechny se dostalo něco dobrého na zub. Terezčina maminka byla moc ráda, že všem chutnalo a že se jim u nich líbilo.

A masky? Za rok přijdou zas. Až obejdou celou ves, veselí skončí a nastane doba půstu. Až do Velikonoc všichni omezí veselí, zpívání, zábavu, ale také pojídání všelijakých dobrot. Terezka slíbila, že to zkusí také. Ale nejdříve si ještě ve školce užije s dětmi veselý karneval. A jakou masku si Terezka vybere? Promění se na medvěda, docela malého, veselého a v hebkém kožíšku.

Náměty a nápady na činnost s příběhem:

  • Seznámení s příběhem –příběh si rozdělíme na několik částí, které můžeme dramatizovat za pomoci maňásků, loutek, abychom dětem příběh nejvíce přiblížili a došlo k pochopení textu a příběhu.
  • Společný kruh (diskuse) – s dětmi si povíme o tradici masopustu a vysvětlíme si, co je jeho podstatou. Pokud někdo tuto tradici drží nebo ji již zažil, vypráví ostatním dětem své zážitky.
  • Masopustní koblihy (tvořivá hra) – za pomoci plastelíny, slaného těsta nebo měkké modelovací hmoty děti tvoří (modelují) koblihy – z hmoty koulíme kouli mezi dlaněmi nebo pohybem o podložku. Koblihy z hmoty zdobíme vrypy, vpichy pomocí drobných nástrojů, využít lze i párátka a špejle.
  • Masopustní masky (tvořivá hra) – s dětmi si vytvoříme různé masky na obličej z papíru – základ tvoří škrabošky, které dotvoříme dokreslením detailů nebo doplňky a detaily dolepíme z barveného kartonu. Skvělé jsou i korunky ze zlatého kartonu, jednoduché klobouky vytvořené z velkého kruhu s výsečí (formát A3). Masky si děti upevní pomocí tzv. kloboukové gumy.
  • Karneval ve školce (diskuse) – s dětmi si naplánujeme karneval ve školce, aby byl podle jejich představ. Vyzdobíme si třídu, aby byla veselá. Určíme termín, kdy karneval bude probíhat. Rodiče upozorníme formou plakátku. Děti si přinesou z domu masku. V masce mohou děti přicházet již ráno do třídy. Je vhodné, aby si masky připravily i učitelky. Rodiče rádi přinesou i drobné občerstvení. Pokud je ve školce více tříd, mohou děti v průvodu obcházet celou školku. Někde dokonce děti obchází v průvodu i venku, podobně jako masopustní průvod.
  • Průvod masek (PL – grafomotorická hra) – motivace – chůze masek. Děti mají za úkol několikrát po sobě obtáhnout grafitovou tužkou vlnky.
  • Říkej a tleskej (PL – co patří k masopustu) – děti pojmenují, co vidí na obrázcích, vytleskávají slova a určí počet hlásek ve slově. Děti ověří, zda je na kartě správný počet puntíků. PL lze nastříhat na jednotlivé kartičky a karty třídit dle počtu puntíků na hromádky.
  • Masopustní masky (diskuse, rozhovor) –děti jmenují, jaké masky mohou vidět na karnevalu, v masopustním průvodu. Chodí v průvodu i masky řemeslníků a různých povolání? Jaké? Vědí děti, kde pracují jejich rodiče? Mohla by se profese rodičů objevit v průvodu masek? Můžeme si snadno vytvořit i klasickou masopustní masku – klibnu. Připravíme si deku nebo prostěradlo a textilní čepičku – koníka, oslíka. Jedno dítě si nasadí čepičku, děti se postaví za sebe, druhé dítě chytne první v pase a předkloní se. Učitelka děti zakryje dekou (prostěradlem), aby byla vidět hlava prvního dítěte a čtyři nohy. Nyní se děti společně dají do pohybu chůzí. První dítě drží přikrývku rukou pod svou bradou. Chůze je opatrná, pomalá. Klibna je v podstatě kobyla, koník. Děti v roli vystřídáme.
  • Karneval a masopust (slovní hra) –vysvětlíme si tato slova. Maso a půst se rovná masopust. Po oslavách masopustu už nejíme maso, postíme se až do Velikonoc. Karne + vale – dáme vale masu, nejíme po době karnevalu maso. Jedná se o slovo pocházející z italštiny.

Autorka: Bc. Renáta Klapalová

Vložte svůj komentář