„Představte si, že jedete po mostě v noci. Pokud by most neměl žádné ohraničení, jeli byste přes něj pomalu a napjatě. Ale pokud na obou stranách vidíme jasně viditelné zábradlí, tak se nám bude přejíždět mnohem jednodušeji a pohodlněji. Nějak takto se cítí dítě ohledně hranic a limitů ve svém prostředí.“
- Janet Gonzalez-MenaBezlimitní výchova dětem neprospívá. Jaké limity jsou správné a jak je dítěti nastavit?
Popis kurzuPřipravili jsme pro Vás vzdělávací akci zaměřenou na nezastupitelnou
úlohu limitů při výchově a
jejich pozitivní vliv na vývoj psychiky dětí.
Představíme Vám
metody tvorby limitů a nutnost jednoty zúčastněných stran (pedagog, rodič, prarodič) při jejich
vymáhání a kontrole. Správně stanovené limity u dětí vytvářejí pocit bezpečí a umožňují zrání v prostoru, kde jejich psychika není zatěžována neadekvátním rozhodováním (dítě se naučí pracovat s omezeními, respektovat autoritu).
Seznámíte se s definicí
5 základních vývojových potřeb podle populární
teorie PBPS (Pesso Boyden System Psychomotor). Naplnění těchto potřeb je podle autorů důležité k tomu, aby se dítě mohlo zdravě vyvinout a dospět do zralosti a spokojenosti. Jednou z nich je i
potřeba limitu.
Cíl kurzuZlepšit kompetence pedagogů k úspěšné
integraci limitů do výchovy dětí, jejich
správné tvorbě a
kontrole dodržování.
Obsah kurzu v bodech:- definice pojmu hranice/limit;
- důležitost použití limitů a o jejich vliv na přirozený vývoj psychiky (dítě se může podvědomě o limit opřít, ten mu dává pocit bezpečí);
- metody a postupy tvorby limitů (jak hranice a řády tvořit, aby je dítě převzalo za vlastní a samo se snažilo o jejich dodržování);
- důležitost jednoty dospělých (rodič–MŠ, rodiče–prarodiče…) a jejich úloha při kontrole a dodržování limitů;
- zrání v bezpečném prostoru, nezatěžování psychiky neadekvátním rozhodováním;
- jak naučit dítě pracovat s omezeními, respektovat pravidla a autoritu;
- definice pěti vývojových potřeb podle teorie PBPS (Pesso Boyden System Psychomotor) a jejich naplnění skrze hranice určené dospělým;
- potřeba místa, potřeba sycení, potřeba podpory, potřeba ochrany a potřeba limitů.