mail tisk

Základy mentorských dovedností

Akreditace MŠMT č.j.: MSMT - 25288/2016-2-673

komu je kurz určen: pedagogickým pracovníkům základních škol

rozsah: 32 vyučovacích hodin

KURZ K ŠABLONÁM PRO ZÁKLADNÍ ŠKOLY (aktivita č. II/2.2)
KURZ K ŠABLONÁM PRO STŘEDNÍ ŠKOLY (aktivita č. III/2.3)

 

Tento vzdělávací program je strukturovaným souborem témat, která vám umožní získat rozšířenou představu o mentoringu, o jeho principech, postupech a v neposlední řadě o roli mentora ve škole.

Budete připraveni mentoring, jako možnost profesní podpory, přijímat, a budete připraveni na sobě dále pracovat, abyste se sami stali mentory.

Získáte přehled o dovednostech mentora a jejich uplatnění při mentorské práci. Budete mít možnost ujasnit si svojí cestu k roli mentora – ve vlastní škole či ve škole jiné.

Konkrétním přínosem činnosti mentora ve škole je schopnost reflexe plánování a průběhu vzdělávání, a tím postupně přirozeně přispívají ke zlepšování kvality vzdělávání.

Mentoring je individuální práce s učitelem podle jeho potřeb, která pomáhá rozšiřovat vnímání souvislostí při práci v konkrétní třídě, v konkrétní hodině a je efektivním nástrojem profesního růstu.

Vzdělávací program je tvořen prezenčními setkáními s možností profesní výměny zkušeností.

Termíny konání: 31. 1. 2018, 7. 3. 2018, 4. 4. 2018, 25. 4. 2018

Místo konání: VIC ČVUT, Zikova 2, Praha 6

Lektoři: PaedDr. Karel Tomek, Mgr. Anna Doubková

Cena kurzu: 7.900 Kč / osobu

Přihlásit se


 

Termíny konání: 18. 4. 2018, 26. 4. 2018, 17. 5. 2018, 14. 6. 2018

Místo konání: Učebna společnosti Marlin, Křenová 52, Brno

Lektoři: PaedDr. Karel Tomek, Mgr. Anna Doubková

Cena kurzu: 7.900 Kč / osobu

Přihlásit se


 

Obsah kurzu v bodech:

I. Úvod do mentoringu (8 vyuč. hodin)

  • Mapování dosavadních zkušeností s danou tématikou
  • Charakteristiky kvality pedagogické práce – kompetenční model
  • Kritéria dobré školy (ČŠI) ve vztahu k nárokům na pedagogické kompetence
  • Kritéria dobré učitelské práce
  • Indikátory dobrého pedagogického výkonu
  • Východiska pro zavádění mentoringu v ČR
  • Profesní organizace a závazek k seberozvoji mentorů
  • Etické kodexy při práci mentora (EMCC a ICF)
  • Úloha a odpovědnost mentora, kompetence a mentorské dovednosti
  • Vyhodnocení vlastních předpokladů účastníků pro budování role mentora
  • Vztah mentora a mentorovaného
  • Role mentora
  • Formulování cílů mentoringu – profesních i osobních, práce s nimi
  • Cesta od tématu k dosažitelnému dílčímu cíli

II. Smlouva neboli kontrakt s mentorovaným (8 vyuč. hodin)

  • Principy individuální práce s lidmi – mentorig, koučing, poradenství, terapie
  • Co je spojuje, co je odlišuje
  • Model GROW, aktivní naslouchání
  • Praktický nácvik aktivního naslouchání a modelu GROW
  • Stanovování cílů, metoda SMART, její praktické použití - reflexe z minulého setkání a revize profesních cílů účastníků
  • Průběh jednání pro nastavení kontraktu s klientem – co slíbit, co nikoliv
  • Smlouva
  • Úvodní mentorská schůzka – délka, průběh, rizika
  • Praktické vyzkoušení ve skupinách, společná reflexe

III. Vlastní průběh setkání (8 vyuč. hodin)

  • Příprava, poznámky, záznamový list
  • Průběh setkání s mentorovaným, stanovení cíle setkání
  • Tvorba záznamových listů pro pozorování
  • Způsob komunikace, popisný jazyk
  • Aktivní naslouchání, analýza slyšeného
  • Otázky, jejich kladení
  • Techniky pozorování, jejich zásady
  • Nácvik pozorování – video trénink

IV. Ukončení mentoringového cyklu (8 vyuč. hodin)

  • Evaluace průběhu a výsledků spolupráce
  • Praktické vyzkoušení ve skupinách, společná reflexe, zaměření skupinové práce na potřeby jednotlivých členů - tréning
  • Mentorská sebereflexe, plánování osobního růstu
  • Praktické vyzkoušení ve skupinách, společná reflexe
  • Prezentace mentoringu – jeho výhod, limitů
  • Uvědomění si rizik – vědět, jak s nimi pracovat
  • Praktické vyzkoušení ve skupinách, společná reflexe

Ke každé části semináře je vždy zakomponována praktická část tak, aby si účastníci ihned procvičili nabyté vědomosti v praxi.

 

<< zpět