mail tisk

Základní výcvik mentorských dovedností

Akreditace MŠMT č.j.: MSMT - 25288/2016-2-673

komu je kurz určen: pedagogickým pracovníkům základních škol

rozsah: 56 vyučovacích hodin

KURZ K ŠABLONÁM PRO ZÁKLADNÍ ŠKOLY (aktivita č. II/2.4)

 

Chcete na sobě začít pracovat
a získat znalosti k výkonu mentorské činnosti?

Umožníme Vám dobrý start na profesní dráze mentora.


Díky účasti v tomto programu získáte základní přehled o principech mentoringu, osvojíte si základní znalosti a dovednosti z mentoringu a nacvičíte si základní postupy a metody. Následně budete schopni poskytovat ostatním kolegům kolegiální profesní podporu.

Konkrétním přínosem činnosti mentora ve škole je schopnost reflexe plánování a průběhu vzdělávání, a tím postupně přirozeně přispívají ke zlepšování kvality vzdělávání. Mentoring je individuální práce s učitelem podle jeho potřeb, která pomáhá rozšiřovat vnímání souvislostí při práci v konkrétní třídě, v konkrétní hodině.

Mentoring zprostředkuje učitelům poznávat různé přístupy k rozvoji jednotlivce, umožňuje profesionálně vedenou analýzu procesů a podporu při plánování konkrétních kroků profesního rozvoje – ve výsledku je též nástrojem pro zvládání problémů, a také zvládání stresu. Zároveň pomáhá „učit jinak“.

Tento kurz je první etapou, úvodem k systematické práci na vašem osobním a profesním seberozvoji v první úvodní etapě vašeho mentorského působení ve vlastní škole nebo ve škole jiné.


 

Obsah kurzu v bodech:

I. Úvod do mentoringu – I. část (8 vyuč. hodin)

  • Mapování dosavadních zkušeností
  • Charakteristiky kvality pedagogické práce – kompetenční model
  • Kritéria dobré školy (ČŠI)
  • Kritéria dobré učitelské práce, Indikátory dobrého pedagogického výkonu
  • Analýza a formulování indikátorů pedagogických kompetencí
  • Východiska pro zavádění mentoringu v ČR
  • Profesní organizace mentorů a koučů (EMMCC, ICF, ČAMV)
  • Etické kodexy v mentoringu (EMCC, ICF)
  • Úloha a odpovědnost mentora, kompetence a mentorské dovednosti

II. Úvod do mentoringu – II. část (8 vyuč. hodin)

  • Rekapitulace důležitých informací z předchozího modulu
  • Práce ve skupinách, nácvik aktivního naslouchání
  • Formulování cílů – profesních i osobních, práce s nimi
  • Cesta od tématu k dosažitelnému dílčímu cíli
  • Zadání pro mentorskou práci s klientem mimo seminář

III. Struktura mentorského vedení (8 vyuč. hodin)

  • Rekapitulace poznatků z období mezi setkáními, zpětná vazba a reflexe k jednotlivým situacím
  • Principy individuální práce s lidmi – mentoring, koučing, poradenství, terapie
  • Co je spojuje, co je odlišuje
  • Model GROW, aktivní naslouchání
  • Praktické procvičování aktivního naslouchání, reflexe praxe ve skupině, poskytnutí zpětné vazby, reflexe průběhu práce ve skupině
  • Zadání pro vlastní seberozvoj, které vyplyne z potřeb konkrétní skupiny

IV. Smlouva neboli kontrakt s mentorovaným (8 vyuč. hodin)

  • Rekapitulace výsledků práce na seberozvoji, supervizní setkání účastníků se zkušeným mentorem
  • Stanovování cílů metodou SMART, její praktické použití
  • Vedení rozhovoru s mentorovaným, identifikace podstatných informací, činnost mentora při stanovování cíle/cílů mentoringu, hlavní principy, rizika, časté chyby
  • Průběh jednání při nastavování kontraktu s klientem – co slíbit, co nikoliv, hranice mentora a mentoringu
  • Kontrakt (smlouva), možné formy
  • Úvodní mentorská schůzka – délka, průběh, rizika
  • Analýza a formulování indikátorů pedagogických kompetencí

V. Vlastní průběh mentorských setkání (8 vyuč. hodin)

  • Příprava, poznámky, záznamový list
  • Metody práce pedagoga mentora: pozorování v hodinách, párové učení, ukázková hodina, společné plánování hodiny
  • Průběh setkání s mentorovaným, stanovení cíle setkání
  • Tvorba záznamových listů pro pozorování
  • Zadání pro samostatnou praxi – zpracování reflektivního textu: Co jsem se naučil? Co se ještě potřebuji naučit?

VI. Mentorská praxe (8 vyuč. hodin)

  • Vyhodnocení samostatné praxe – společné odpovídání na minule zadané otázky: Co jsem se naučil? Co se ještě potřebuji naučit?
  • Průběh setkání s mentorovaným, stanovení cíle setkání - výcvik
  • Využití záznamových listů při pozorování
  • Způsob komunikace s mentorovaným, popisný jazyk
  • Evaluace průběhu a výsledků mentorské spolupráce
  • Praktické vyzkoušení ve skupinách, společná reflexe, zaměření skupinové práce na potřeby jednotlivých členů – tréning
  • Mentorská sebereflexe, plánování osobního růstu

VII. – Profesní růst mentora (8 vyuč. hodin)

  • Vyhodnocení samostatné praxe – společné odpovídání na minule zadané otázky: Co jsem se naučil? Co se ještě potřebuji naučit?
  • Ukázka supervize
  • Vyhodnocení vlastních předpokladů účastníků pro budování role mentora
  • Vztah mentora a mentorovaného na základě vlastních zkušeností
  • Cvičení podle potřeb účastníků
  • Vlastní plán účastníků pro zahájení vlastní praxe – zmapování potřeb kolegů na vlastní škole

Ke každé části semináře je vždy zakomponována praktická část tak, aby si účastníci ihned procvičili nabyté vědomosti v praxi.

 

<< zpět