Hrátky se sněhem

Letošní zima nám přinesla i sníh, z čehož jsou děti nadšené. Inspirujte se hravými aktivitami s bílou nadílkou. Můžete si tak zpestřit zimní čas na procházkách či školkové zahradě.

Trefování koulí

Koulovačka nepochybně k zimě patří, zkuste ale tuto tradiční aktivitu trochu obměnit. Nic, kromě sněhových koulí k ní nepotřebujete, a tak je ideální hrou právě na zimní procházky.

Se sněhovými koulemi mohou děti plnit tyto úkoly:

  • Zkus přehodit strom.
  • Tref se do … pravou rukou, následně i levou.
  • Tref se do …, když klečíš.
  • Tref se do …, když máš pokrčenou jednu nohu.
  • Hoď co nejvíce koulí do …, dokud paní učitelka netleskne (každý si počítá a zvítězí hráč s nejvyšším počtem).

Tip! Paním učitelkám doporučuji se do těchto aktivit zapojit společně s dětmi, budou z toho nadšené a můžete tak posílit váš vztah 😊.

Hrátky se sněhem

Barevný sníh

Před začátkem této aktivity se dětí zeptejte, jakou barvu má sníh a zda si myslí, že může být třeba fialový.

Tato aktivita je vhodná spíše na školkové hřiště.

Pro tuto aktivitu budeme potřebovat PET lahve s rozředěnými potravinářskými či vodovými barvami.

Postup:

  • Paní učitelka vytvoří startovní čáru.
  • Děti utvoří zástup.
  • Paní učitelka rozmístí PET lahve s barvami pár metrů od startovní čáry.
  • Děti (dle počtu PET lahví) se postaví na startovní čáru a na pokyn paní učitelky vyběhnou.
  • Když doběhnou k PET lahvím, vezmou si jednu a na sníh malují různé obrazce a obrázky.
  • Poté děti vrátí PET lahve na původní místo a vybíhají další děti.

Tip! Společně s dětmi si poté můžete obrázky na sněhu projít a hádat, co je zde namalováno.
 

Hra na záchranáře

Pro tuto aktivitu budete potřebovat různé plastové/gumové hračky (panáčky, gumové dinosaury apod.).

Postup:

  • Nejprve si s dětmi promluvte o tom, kdo je to záchranář a co je jeho úkolem.
  • Pomocí klacíku či ruky do sněhu napište číslo „155“ a nechte ho děti několikrát obtáhnout a poté i samostatně přepsat.
  • Děti se postaví do řady a zakryjí si oči.
  • Paní učitelka rozmístí hračky do sněhu (většinu tak, aby alespoň kousek hračky byl vidět, ale pár hraček nemusí).
  • Poté paní učitelka zvolá: „Pomooc!“
  • Jakmile děti uslyší toto zvolání, vyběhnou na pomoc a snaží se co nejrychleji hračky najít.
  • Starší děti mohou s hračkou doběhnout k paní učitelce, která jim dá do ruky telefon (hračkový), a děti nahlas řeknou číslo, které vytáčí, a zkusí si zavolat na záchrannou službu. Před touto částí aktivity je samozřejmě nutné s dětmi opakovaně probrat zásady takovéhoto rozhovoru (i s praktickou ukázkou).

Tip č. 1! Po několika kolech si může paní učitelka s dětmi roli prohodit – děti tedy budou schovávat hračky, poté zavolají a paní učitelka bude v roli záchranáře.

Tip č. 2! Děti byly vždy nadšené, když jsem před hrou umístila na stromy papíry s informacemi o „pohřešovaných“. Na tomto listě byla hračka vyfotografovaná, dále zde byl nápis, že se hledá, a smutný smajlík (☹).

Děti tak měly lepší představu o tom, co mají hledat, a zároveň si připadaly jako opravdoví záchranáři.

Rozteklý sněhulák

Pro tuto hru nepotřebujeme žádné pomůcky, a tak je opět vhodná pro „oživení“ běžné procházky.

Postup:

  • Mrazík honí děti po předem určené ploše (ideálně na poli/louce).
  • Pokud se Mrazík jednoho dítěte dotkne, pohybuje se s rukama na prsou.
  • Jakmile se toho samého dítěte dotkne po druhé, pohybuje se s rukama za zádech, a pokud se toho samého dítěte dotkne po třetí, dítě musí udělat „štronzo“ po dobu 7 sekund.
  • Následně jde za „vrchním sněhulákem“ (může být předškolák / paní učitelka).
  • Vrchní sněhulák dítěti položí jednoduchou otázku týkající se právě probírajícího tématu ve školce (např. lidské tělo, mláďata, pohádky…).
  • V případě, že dítě odpoví správně, ,,životy“ se mu vrátí a hraje znova od začátku.
  • Pokud ale odpoví špatně, musí udělat 15 dřepů a hraje zase od začátku.

Tip! U této hry je důležité předem děti upozornit, že nemohou běhat příliš rychle, protože by mohly spadnout a nemusely by stihnout dát si ruce, co mají za zády, jinam.

Přeji vám hezkou zimu plnou sněhového dovádění!

Autor: Kristýna Kapounková, pedagog na speciální ZŠ a SŠ

Vložte svůj komentář