Efektivní plánování školního roku

Vzhledem k blížícímu se novému školnímu roku je ideální čas na plánování všech akcí, cílů a celkově všeho, co nás čeká.

V dnešním článku se dozvíte, jak plánovat, aby plánování bylo co nejefektivnější.

Stanovení cílů

Stěžejním krokem je stanovení cílů. Dle metody SMART by cíl měl být:

  • S – specifický
  • M – měřitelný
  • A – akceptovaný
  • R – reálný
  • T – časově ohraničený

Ráda tuto metodu využívám, jelikož je cíl potom lépe dosažitelný a vzhledem k faktu, že je cíl nastavený realisticky, je vysokoprocentní šance ho opravdu dosáhnout.

smart - efektivní plánování

Specifický by měl být v konkrétnosti definování cíle. Měřitelný by měl být proto, aby bylo možné vyhodnotit jeho splnění/nesplnění či dosažený posun k tomuto cíli. Akceptovaný by měl být odpovědnou osobou, která by s ním měla být ztotožněna. Toto se může týkat samozřejmě i žáků či dětí.

Cíl musí být realistický, jelikož stanovení nedosaženého cíle může vést k frustraci až syndromu vyhoření, v každém případě však ke ztrátě motivace.

Časová ohraničenost je vhodnou prevencí pro neustálé odkládání na „potom“.

U cílů by tedy měl být konkrétní čas, do kdy bude kontrolované jeho splnění – např. konec měsíce, pololetí, školního roku apod. Samozřejmě mohou být i dlouhodobé až celoživotní cíle, ke kterým můžeme směřovat po delší dobu (např. absolvování 5letého vysokoškolského studia apod.).

Dílčí kroky

V případě dlouhodobějších cílů jsou dílčí kroky samozřejmostí. Uplatněny by však měly být u veškerých cílů.

V rámci dílčích kroků si daný cíl rozepíšeme na menší návodné kroky, díky kterým bude cíle dosaženo.

Příklad ze speciální školy

  • Cíl: Naučit žáky 3. ročníku píseň „Tři malé citrónky“
  • Dílčí kroky:
  1. Relaxační poslech písně.
  2. Seznámení žáků se slovy objevujícími se v písni + seznámení s obrázky k písni.
  3. Pojmenování tematických obrázků – důraz na výslovnost slov.
  4. Práce s rytmem písně – hra na tělo, Orffovy nástroje.
  5. Nácvik jednoduchých tanečních prvků pro lepší zapamatování písně.
  6. Přirozený trénink písně v běžných denních situacích (např. při čekání apod.).
  7. Spojení zpěvu s tanečními prvky.
  8. Předvedení naučeného na besídce pro rodiče.


Plán akcí

V rámci přípravného týdne či na nějaké skupinové poradě zreflektujte akce, které již proběhly, abyste věděli, jaké použít i v následujícím školním roce.

Zvažte zapojení do některého ze zajímavých projektů – Ukliďme Česko či Krabice od bot.

Dále také zkuste navázat spolupráci se základní školou, jinou mateřskou školou či s domovem seniorů.

Využijte také komunikaci a zkušenosti ostatních pedagogů. Přidejte se do některé z facebookových skupin dle Vaší aprobace a inspirujte se novými náměty a vzájemným sdílením.

Návrh hospitací

Můžete si také udělat návrh hospitací – vypsat si, na které hodiny byste koho chtěli hospitovat, a zkusit si to časově naplánovat, dokud je ještě čas.

Stejně tak doporučuji naplánovat i absolvování zajímavých kurzů a školení. Mnoho jich naleznete na našem webu.

Čas věnovaný psychohygieně

Stejně jako v předchozích článcích, i v dnešním zmíním podstatu psychohygieny. V průběhu školního roku na ni totiž často zapomínáme.

Sedněte si tedy v klidu například v přípravném týdnu a naplánujte si, čím si v tomto školním roce chcete udělat radost, dovolenou s blízkým člověkem, ale i aktivity, kterým se budete věnovat sami (kurz jógy, vaření apod.).

Cíl si můžete stanovit i v této oblasti (např. přečíst 10 knih za půl roku), primární je však načerpání energie do nového školního roku a do zvládání jeho průběhu.

Důležité je, aby byl plán konkrétní, ale zároveň realizovatelný (např. každý den si na 10 minut sednu s knihou, 2x v týdnu si půjdu zaběhat apod.).

Do čeho plánovat?

Možností, jak a do čeho plánovat, máme mnoho. Můžete si zvolit elektronickou formu či tu klasickou – písemnou.

Některým pedagogům vyhovují klasické stolní kalendáře, které jsou přehledné a snadno přenosné například i do vyučování.

Na trhu však existuje i široký výběr učitelských diářů a zápisníků.

Pokud jste však kreativní, doporučuji si vytvořit vlastní sešit či portfolio, kam si můžete vložit:

  • místo pro zapsání nových myšlenek
  • kontakty na organizátory akcí
  • postřehy z hospitací
  • cíle a dílčí kroky
  • to do list – seznam s odškrtáváním splněných položek
  • fotografie třídy
  • obrázky od dětí / screenshoty zpráv od rodičů či žáků
  • plán psychohygieny
  • měsíční přehledy

Článek pro Vás napsala: Bc. Kristýna Kapounková, učitelka na základní škole

Vložte svůj komentář