Dne 23. března slavíme „Den vody“. V dnešním článku naleznete mnoho inspirace v podobě tematických aktivit pro zábavu i rozvoj dětí.
Hned na úvod si můžete s dětmi popovídat o tom, na co všechno vodu potřebujeme.
Správné mytí rukou
Přemýšlíte nad tím, jak děti naučit správnému mytí rukou? Využijte barevné Leporelo – mytí rukou. Státní zdravotní institut připravil i metodický návod k leporelu a videonávod.
Děti jistě zaujme i krátká pohádka vysvětlující princip koloběhu vody – Koloběh vody – pohádka.
Pokus: Pozor, sopka!
Na tento pokus budeme potřebovat:
- velkou sklenici s vodou
- jar
- malou baňku s úzkým hrdlem
- potravinové barvivo
- provázek
- varnou konvici
- vodu
Postup:
- Nejprve vytvoříme závěs tak, že kolem hrdla baňky připevníme provázek.
- Poté sklenici naplníme vodou, ale ne úplně celou.
- Do baňky paní učitelka nalije horkou vodu.
- Následně děti vodu obarví potravinářským barvivem.
Teď už zbývá jen vzít baňku za provázek a pomalu ji ponořit do sklenice.
Hudebně-pohybová aktivita
K této aktivitě budete potřebovat: reproduktor/rádio a tuto píseň: Míša Růžičková – Námořnická (Cvičíme s Míšou 9) – YouTube.
Dále si s dětmi můžete z kartónu vyrobit velkou loď, kterou si libovolně děti ozdobí a dole vytvoří efekt díry.
Postup:
- Předehra – houpání v kolenou a předvádění vln pomocí rukou.
- Tanec ve dvojici – viz videoklip.
- První sloka, „loď mého kapitána“ – plaveme okolo vyrobené lodi a ukazujeme na díru. Na konci této sloky předvádíme zalepení žvýkačkou.
- Chycení kormidla – dle slov.
- Salutování a pochodování okolo lodě (doporučuji loď opřít o židli a děti pochodují kolem lodě).
- Ukazování směrem dolů společně s poskoky snožmo.
- Bubliny.
- Refrén: „No tak mu ji zalepíme“ (tleskáme do rytmu), „žvýkačkou“ (předvádíme lepení pomocí dlaně).
Vyrábíme moře plné rybiček
Pro toto vodní tvoření budeme potřebovat:
- tvrdý papír A3/A4
- temperové barvy
- houbičku
- podložku
- modrý inkoust
- kelímek s vodou a štětec
- tuše, špejle
- sůl
- razítka rybiček
Postup:
- Prvním krokem je navlhčení tvrdého papíru pomocí houbičky.
- Poté zapouštíme barvy – malujeme na papír inkoustem.
- Následně dokreslujeme různé detaily – pomocí tuší a špejlí.
- Poté nasypeme sůl (v poměru je lepší mít více inkoustu a méně soli).
- Po zaschnutí opatrně vysypeme zbytek soli, čímž vznikne tzv. krystalový efekt.
- Na tento základ otiskneme razítka rybiček. S výsledkem si můžeme pohrát, například každá plave na jinou stranu apod.
Pohybová hra: Všechny podoby vody
Pro tuto pohybovou hru budeme potřebovat: didaktické obrázky páry, vody a ledu
Před začátkem hry si děti společně s paní učitelkou prohlédnou a pojmenují jednotlivé obrázky. Následně paní učitelka seznámí děti se cviky, které provází daný obrázek:
- obrázek páry – skoky snožmo
- obrázek vody – svižná chůze
- obrázek ledu – pomalé mrznutí (až do zastavení)
Hra začne tím, že se paní učitelka promění v kouzelníka, který začaruje děti v molekuly.
Doporučuji s dětmi nejprve udělat „jednu hru nanečisto“, kdy paní učitelka zkouší rychlou obměnu kartiček s obrázky.
Poté se již můžeme vrhnout na samotnou hru, kdy paní učitelka stojí na kraji třídy a v ruce drží obrázek vody. Během toho děti pomalu chodí po třídě.
Nesmí však zapomenout na neustálé sledování paní učitelky, která postupně obrázky různě střídá a děti podle ní obměňují cviky.
Tip! Aktivitu je vhodné zařadit až po povídání/zhlédnutí pohádky o koloběhu vody.
Obměna: Starší děti mohou samy vymyslet dané cviky.
Rybičkové tvoření pro nejmenší
Toto tvoření je vhodné i pro ty nejmenší – tedy do dětských skupin, do tříd pro dvouleté děti či pro maminky na mateřské dovolené.
Na toto tvoření budeme potřebovat:
- víčka od PET lahví – různé barvy
- samolepicí oči
- modrý tvrdý papír
- fixy (bílý fix, barevné fixy)
- třpytivé fixy
- lepidlo Herkules / tavná lepicí pistole
- žlutý barevný papír (pro nejmenší předpřipravené vystřižené trojúhelníky – viz obrázek)
- zelený plast (např. pytel do odpadkového koše)
Postup:
- Nejprve si děti vyberou barevná víčka a nakreslí rybičkám obličeje.
- Poté nalepí každé rybičce jedno oko.
- Nyní ozdobí i ploutvičku.
- Následuje přilepení ploutvičky do moře a poté přilepení hlavičky.
- Takto postupujeme u všech rybiček.
- Rybičky umisťujeme tak, že každá plave jiným směrem.
- Po nalepení bílým fixem dokreslíme bublinky.
- Paní učitelka může tužkou předkreslit malá kolečka a děti je obtáhnou bílým fixem.
- Nakonec zmačkáme zelený plast a nalepíme ho kolem rybiček.
- A máme hotovo!
Pokus: Pomeranč si plave
K tomuto pokusu budeme potřebovat:
- pomeranč
- vodu
- velkou misku
Postup:
- Nejprve do velké misky nalijeme vodu a poté do ní položíme pomeranč. Pomeranč musí být neoloupaný.
- Necháme děti, ať popíší, co se s pomerančem děje. Pomeranč plave.
- Následně motivujeme děti, aby pomeranč oloupaly, a znovu ho vložíme do misky. Nyní už pluje ke dnu.
- Nakonec vyzveme děti, jestli chtějí vyzkoušet, zda by neplavala i kůra pomeranče. Děti mohou kůru natrhat na několik kousků, položí je do misky a uvidí, že plave.
Autor: Kristýna Kapounková, učitelka na speciální ZŠ a SŠ