Den 28. října patří k nejdůležitějším svátkům České republiky. V dnešním článku vám přinášíme tipy na aktivity pro oslavu tohoto významného dne.
Většina aktivit je určena žákům základních škol (ideálně již čtenářům), ale některé aktivity můžete využít i s mladšími dětmi.
Pro uvedení do tématu můžete využít skvěle zpracovaná videa od Edu Česká televize – Vznik Československa.
Práce s videem (obměna i bez videa)
Dějiny udatného českého národa – vznik ČSR – televizní seriál, který má poutavou formou zpracované všechny významné události našich dějin.
Pusťte žákům video a poté je nechte ve skupinkách doplnit následující text:
V roce 1916 zemřel císař F………………. J…………… I. Po něm na trůn nastoupil Karel I., který chtěl válku …………… . Válka skončila v roce ………….. . Rakousko-Uhersko bylo rozděleno na několik malých států, například: ………………………., ………………….. a ………………… . „Pravda vítězí“ byla věta prezidenta ……………. ……………… ………………. . Když vznikne nový stát, vznikne nová státní ………… a …………. . Novou měnou se stala …………….. . Volební právo platilo nyní i pro ………. .
Obměna: Pokud nechcete či nemáte možnost žákům pustit výše zmíněné edukační video, můžete po třídě rozmístit kartičky s údaji, kterých se text týká. Žáci poté mají za úkol vyběhnout z lavice, informaci z kartičky si zapamatovat, vrátit se na své místo a tam daný údaj do textu doplnit.
Dopracuj tatíčka Masaryka
Tato aktivita je vhodná i pro mladší děti. Dále je využitelná pro výuku předmětu výtvarná výchova.
Postup u této aktivity:
- Příprava: Stačí, když si pro polovinu žáků vytisknete fotografii, která se nachází níže.
- Motivace: Před touto aktivitou je vhodné děti motivovat povídáním o T. G. Masarykovi (vhodnou formou s ohledem na věkové a individuální faktory dětí).
- Jakmile tuto fotografii dětem rozdáte, rozstřihnou ji na polovinu a každé dítě si vezme jednu polovinu, kterou si nalepí na tvrdý bílý papír.
- Následně libovolnou technikou (ideálně tužkou, poté mohou dobarvit/ozdobit pastelkami či fixy) dokreslí polovinu fotografie.
Doběhni do…
Tato aktivita je vhodná do výuky tělesné výchovy či do družiny. Její realizace je vhodná v tělocvičně či na školním hřišti.
Týká se nově vzniklých států po rozpadu Rakousko-Uherska, konkrétně tedy:
- Československa,
- Rakouska,
- Maďarska,
- Jugoslávie,
- Rumunska.
Postup u této aktivity:
- Příprava: Již do procesu přípravy můžete zapojit děti. Na kartičky mohou napsat názvy nově vzniklých států (výše vypsaných). Společně můžete vyhledat vlajky související s těmito státy, které můžete vytisknout, zalaminovat a pro tuto aktivitu také využít.
- Motivace: Můžete se dětí zeptat, zda si pamatují zmínku o rozpadu Rakousko-Uherska z edukačního videa. Společně pak můžete pátrat po tom, zda všechny tyto státy ještě existují, zda se některému nezměnil název, zda jsou vlajky stále stejné, jaký stát děti navštívily…
- Učitel rozmístí po tělocvičně kartičky s názvy států či obrázky vlajek.
- Následně pustí hudbu (ideálně českou či slovenskou hymnu, poté další národní písně), na kterou se žáci volně pohybují.
- Pokud učitel hudbu zastaví, potichu zašeptá název některého vzniklého státu po rozpadu Rakousko-Uherska a žáci mají za úkol ke kartičce s názvem státu doběhnout.
- Další variantou je, že žáci dle pokynů běhají k vlajkám daných států.
- Nejtěžší variantou je namixování kartiček s názvy států i vlajek a žáci si sami mohou vybrat, zda poběží ke kartičce, či k vlajce státu.
Společná práce: vlajka
Tato aktivita by celá měla být tzv. „pod taktovkou“ žáků.
- Učitel žákům připraví plátno / kus prostěradla nebo látky / velký tvrdý bílý papír.
- Žáci si vyberou, které pomůcky využijí (temperové barvy, fixy, práce s látkou).
- Motivujeme žáky pro rozdělení rolí a zapojení všech do procesu tvorby (načrtnutí tužkou, vyhledání významu barev, vybarvování, vystřižení, vymyšlení umístění výsledného výrobku…).
- Žáci se pustí do kresby státní vlajky a následuje společná diskuze, držet se můžete těchto bodů:
- Jaké známe podobné vlajky?
- K čemu vlajky slouží?
- Jaké další státní symboly známe?
- Jak se slovenská vlajka liší od té naší?
- Jaké další vlajky se 3 barvami známe?
- Nakonec si můžete navrhnout a vytvořit svou vlastní třídní vlajku, která třídu bude po celý zbytek školního roku zdobit.
Náměty na další aktivity
- Naplánujte setkání celé školy a před školou si zazpívejte státní hymnu.
- Zkuste s dětmi doprovod státní hymny pomocí Orffových nástrojů či využijte muzikogram Kde domov můj.
- Domluvte exkurzi na úřadě v blízkosti školy.
- Navštivte některého ze starších obyvatel města či vesnice, ve kterých se škola nachází, a poproste ho, aby vám vyprávěl své zážitky.
- Nakreslete si státní znak.
- Zasaďte si nějaký strom/keř/květinu připomínající tento den (např. lípu).
Autor: Kristýna Kapounková, učitelka na speciální ZŠ a SŠ