Aktivity ke Dni vzniku samostatného československého státu

Den 28. října patří k nejdůležitějším svátkům České republiky. V dnešním článku vám přinášíme tipy na aktivity pro oslavu tohoto významného dne.

Většina aktivit je určena žákům základních škol (ideálně již čtenářům), ale některé aktivity můžete využít i s mladšími dětmi.

Pro uvedení do tématu můžete využít skvěle zpracovaná videa od Edu Česká televize – Vznik Československa.

Práce s videem (obměna i bez videa)

Dějiny udatného českého národa – vznik ČSR – televizní seriál, který má poutavou formou zpracované všechny významné události našich dějin.

Pusťte žákům video a poté je nechte ve skupinkách doplnit následující text:

V roce 1916 zemřel císař F………………. J…………… I. Po něm na trůn nastoupil Karel I., který chtěl válku …………… . Válka skončila v roce ………….. . Rakousko-Uhersko bylo rozděleno na několik malých států, například: ………………………., ………………….. a ………………… . „Pravda vítězí“ byla věta prezidenta ……………. ……………… ………………. . Když vznikne nový stát, vznikne nová státní ………… a …………. . Novou měnou se stala …………….. . Volební právo platilo nyní i pro ………. .

Obměna: Pokud nechcete či nemáte možnost žákům pustit výše zmíněné edukační video, můžete po třídě rozmístit kartičky s údaji, kterých se text týká. Žáci poté mají za úkol vyběhnout z lavice, informaci z kartičky si zapamatovat, vrátit se na své místo a tam daný údaj do textu doplnit.

Tomáš Garigue Masaryk

Dopracuj tatíčka Masaryka

Tato aktivita je vhodná i pro mladší děti. Dále je využitelná pro výuku předmětu výtvarná výchova.

Postup u této aktivity:

  1. Příprava: Stačí, když si pro polovinu žáků vytisknete fotografii, která se nachází níže.
  2. Motivace: Před touto aktivitou je vhodné děti motivovat povídáním o T. G. Masarykovi (vhodnou formou s ohledem na věkové a individuální faktory dětí).
  3. Jakmile tuto fotografii dětem rozdáte, rozstřihnou ji na polovinu a každé dítě si vezme jednu polovinu, kterou si nalepí na tvrdý bílý papír.
  4. Následně libovolnou technikou (ideálně tužkou, poté mohou dobarvit/ozdobit pastelkami či fixy) dokreslí polovinu fotografie.

    Masaryk

Doběhni do…

Tato aktivita je vhodná do výuky tělesné výchovy či do družiny. Její realizace je vhodná v tělocvičně či na školním hřišti.

Týká se nově vzniklých států po rozpadu Rakousko-Uherska, konkrétně tedy:

  • Československa,
  • Rakouska,
  • Maďarska,
  • Jugoslávie,
  • Rumunska.

Postup u této aktivity:

  1. Příprava: Již do procesu přípravy můžete zapojit děti. Na kartičky mohou napsat názvy nově vzniklých států (výše vypsaných). Společně můžete vyhledat vlajky související s těmito státy, které můžete vytisknout, zalaminovat a pro tuto aktivitu také využít.
  2. Motivace: Můžete se dětí zeptat, zda si pamatují zmínku o rozpadu Rakousko-Uherska z edukačního videa. Společně pak můžete pátrat po tom, zda všechny tyto státy ještě existují, zda se některému nezměnil název, zda jsou vlajky stále stejné, jaký stát děti navštívily…
  3. Učitel rozmístí po tělocvičně kartičky s názvy států či obrázky vlajek.
  4. Následně pustí hudbu (ideálně českou či slovenskou hymnu, poté další národní písně), na kterou se žáci volně pohybují.
  5. Pokud učitel hudbu zastaví, potichu zašeptá název některého vzniklého státu po rozpadu Rakousko-Uherska a žáci mají za úkol ke kartičce s názvem státu doběhnout.
  6. Další variantou je, že žáci dle pokynů běhají k vlajkám daných států.
  7. Nejtěžší variantou je namixování kartiček s názvy států i vlajek a žáci si sami mohou vybrat, zda poběží ke kartičce, či k vlajce státu.

Společná práce: vlajka

Tato aktivita by celá měla být tzv. „pod taktovkou“ žáků.

  1. Učitel žákům připraví plátno / kus prostěradla nebo látky / velký tvrdý bílý papír.
  2. Žáci si vyberou, které pomůcky využijí (temperové barvy, fixy, práce s látkou).
  3. Motivujeme žáky pro rozdělení rolí a zapojení všech do procesu tvorby (načrtnutí tužkou, vyhledání významu barev, vybarvování, vystřižení, vymyšlení umístění výsledného výrobku…).
  4. Žáci se pustí do kresby státní vlajky a následuje společná diskuze, držet se můžete těchto bodů:
  • Jaké známe podobné vlajky?
  • K čemu vlajky slouží?
  • Jaké další státní symboly známe?
  • Jak se slovenská vlajka liší od té naší?
  • Jaké další vlajky se 3 barvami známe?
  1. Nakonec si můžete navrhnout a vytvořit svou vlastní třídní vlajku, která třídu bude po celý zbytek školního roku zdobit.

Náměty na další aktivity

  • Naplánujte setkání celé školy a před školou si zazpívejte státní hymnu.
  • Zkuste s dětmi doprovod státní hymny pomocí Orffových nástrojů či využijte muzikogram Kde domov můj.
  • Domluvte exkurzi na úřadě v blízkosti školy.
  • Navštivte některého ze starších obyvatel města či vesnice, ve kterých se škola nachází, a poproste ho, aby vám vyprávěl své zážitky.
  • Nakreslete si státní znak.
  • Zasaďte si nějaký strom/keř/květinu připomínající tento den (např. lípu).

Autor: Kristýna Kapounková, učitelka na speciální ZŠ a SŠ

Vložte svůj komentář